Narzędzia do analizy witryny www pod wyszukiwarki internetowe są najważniejszym elementem przy pracy specjalisty SEO lub osób, które same optymalizują swoje strony internetowe.
Programy i rozwiązania wymienione w artykule są tymi, z których najczęściej korzystam i znam — większość z tych narzędzi jest BEZPŁATNA, jednak na liście znajdują się również aplikacje wymagające wkładu finansowego.
Wiele z tych narzędzi nie jest stworzonych ściśle pod SEO, jednak wykorzystuje je lub wykorzystywałem przy SEO, dlatego znajdują się na liście poniżej.
Należy jednak pamiętać, że narzędzia SEO dostarczają DANE, które należy przeanalizować i dobrze zrozumieć, by wyciągnąć wnioski. Pozwoli to na długotrwały progres dla stron czy sklepów www, którymi się zajmujesz.
Problemem związanym z SEO jest to, że większość specjalistów podążą ŚLEPO za wynikami, nie zwracając uwagi na to, co użytkownicy robią na stronie i jakie problemy ich spotykają jak już, trafią na stronę z wyszukiwarki Google. Wyniki w raportach rosną, kliki rosną, pozycje i liczba fraz kluczowych rośnie, a klient odchodzi, bo nie ma przełożenia finansowego na biznes.
Drugą sprawą jest to jak ZMIANY, których dokonasz, wpłynął na wynik. Po zmianach należy je ANALIZOWAĆ. Czy wpłynęły korzystnie? Czy poprawiły wyniki w wyszukiwarce? Jak wpłynęły na odbiór przez użytkowników?
Istnieje wiele rozwiązań online czy offline, które wskazują często mylące elementy na stronie, które należy poprawić, dlatego nie warto podążać ślepo za jednym czy drugim narzędziem!
Skanery stron (crawlery)
Screaming Frog Spider
Screaming Frog to program imitujący roboty Google, który po odnośnikach znajdujących się na stronie przechodzi na kolejne podstrony, wyłapując wszystkie potrzebne dane do analizy witryny pod SEO.

Program nie tylko pozwala na skanowanie strony, ale również na wyciąganie danych ze stron i wyszukiwanie elementów na stronie. Screaming Frog jest programem płatnym, jednak posiada tryb listy, który jest darmowy i bez limitu, tryb listy również posiada limitacje. Program dostępny jest na systemy Windows i Unix oraz ma wersję bez interfejsu graficznego (CLI).
Xenu
Xenu to starodawna, prosta aplikacja, która skanuje stronę w poszukiwaniu błędnych linków 404. Nie jest ona tak rozbudowana, jak Screaming Frog, jednak jest darmowa.

Najpierw skanujesz stronę poprzez te aplikacje, a wygenerowaną listę URL-i możesz wyeksportować do pliku, który następnie wczytasz w trybie listy w narzędziu Screaming Frog.
Roboty wyszukiwarek (Google, Bing, Yandex)
Nie są to roboty, nad którymi masz kontrolę, jednak poprzez narzędzia udostępnione przez wyszukiwarki — Google Search Console, Bing Webmaster Tools czy Yandex Webmaster Tools możesz zobaczyć rezultaty tych skanów. Uzyskujesz dostęp do błędów, które napotykają roboty wyszukiwarki na zweryfikowanych stronach internetowych.

W GSC znajduje się wiele znaczących informacji kluczowych ze względu SEO. Dodatkowo, gdy robot napotka jakieś błędy, to aplikacja automatycznie wyśle powiadomienie na twój adres e-mail.
Spidy (Python)
Spidy to kolejny crawler do przeczesywania domeny internetowej. Nie jest to aplikacja SEO, jednak pozwala na gromadzenie adresów URL, które później możesz sprawdzić w programie Screaming Frog.

Umożliwia też pobranie pliku URL na dysk, dzięki czemu możesz wykonać kopie wyrenderowanych stron. Duża zaletą Spidy jest to, że aplikacja ta nie posiada interfejsu graficznego a jej obsługa jest za pomocą konsoli, co pozwala zainstalować ją na serwerze dedykowanym czy VPS-ie.
Program dostępny jest na systemach, które posiadają aplikacje linii poleceń, m.in. powershell lub bash
Dane dotyczące widoczności SEO
Google Search Console
Google Search Console to serce twojej witryny w wyszukiwarce Google. To jak działa, ile generuje ruchu, z jakich fraz kluczowych przychodzą odwiedzający i jak rośnie, lub spada w wyszukiwarce.

Narzędzie jest darmowe, oraz kluczowe dla specjalisty SEO oraz zawiera mnóstwo danych dotyczącej kondycji witryny.
Dowiedz się więcej o GSC i jak je zweryfikować.
Yandex Webmaster Tools
Yandex Webmaster Tools jest przydatny, gdy pozycjonujesz serwis na rynku rosyjskojęzycznym. W Rosji wyszukiwarka Yandex ma większy udział niż Google, dlatego jest kluczowa w pozyskiwania klientów z ruchu SEO.

Dodatkowo posiada wiele funkcjonalności m.in. mape ciepła, walidatory, i monitoring odpowiedzi serwera.
Bing Webmaster Tools
Wyszukiwarka od Microsoftu również posiada własne narzędzie przeznaczone dla webmasterów. BWT posiada o wiele więcej rozbudowanych funkcji niż GSC, jednak mniejszą liczbę danych, wynika to z mniejszego udziału w Polskim rynku.

Najważniejsze funkcje to automatyczne raporty SEO, możliwość wyszukiwania fraz kluczowych i podglądem wyników w TOP10 (!)
Ahrefs
Ahrefs to narzędzie płatne, które pozwala na szybką analizę konkurencji w Google i tego, jak performują twoje witryny oraz witryny konkurencji. Ahrefs pozwala przygotować całą strategię treści oraz świetnie monitoruje to, jak zmiany techniczne, czy nowe artykuły rosną w wyszukiwarce Google i jaka jest widoczność strony nie tylko w Polsce, ale i na świecie.

Jeżeli posiadasz swoją stronę i masz wykupiona usługę pozycjonowania, warto zobaczyć wykres z tego narzędzia. Na takim wykresie możesz zobaczyć ponad 5-letnią historię domeny w Google. W moim przypadku jest to pierwszy wniosek na temat tego, czy agencja SEO cokolwiek robiła z twoją stroną, czy tylko wystawiała fakturę.
Senuto, Semstorm
Senuto i Semstorm to polskie odpowiedzi na Ahrefsa. Pozwalają „mniej więcej” na to samo. Posiadają bardzo dużą bazę danych dotyczącą fraz kluczowych w języku polskim. Dużą zaletą jest miesięczna cena tych narzędzi. Cena nie powinna stanowić problemu początkującemu przedsiębiorcy.

Jeśli masz lub planujesz biznes internetowy to wybór Senuto, lub Semstorma jest (moim zdaniem) koniecznością do odniesienia pełnego sukcesu SEO. Narzędzia pozwolą na sprawdzenie konkurencji, gdzie są widoczni, które ich podstrony przynoszą najwięcej klientów oraz na monitorowanie wyników.
Prędkość strony – Page Speed
Google Chrome Dev Tools
Narzędzie jest przeznaczone dla osób zaawansowanych. Uruchamia się w Google Chrome skrótem klawiszowym F12. Następnie należy odświeżyć stronę, by narzędzie mogło zebrać dane.

Zmienne, które pojawiają się w zakładkach DevTools to informacje o tym, jak wczytuje się strona, jaka jest kolejność wczytywania elementów na stronie, co zajmuje najdłużej czasu i dziesiątki innych informacji. DevTools posiada również tester prędkości speed Google Page Speed, zwany Lighthouse, który informuje o tym, jakie elementy na danej stronie wpływają na jej prędkość i zaleca odpowiednie poprawki.
Google Page Speed
Jest to narzędzie w postaci strony internetowej, które analizuję prędkość wczytywania się strony. Wyniki z tej strony są najważniejsze, jeżeli chodzi o prędkość witryny, ponieważ Google bierze wyniki tego testu do ustalania pozycji w wynikach wyszukiwania.

GTMetrix
GTmetrix to strona internetowa analizująca prędkość twojej strony, działa podobnie do Google Page speed, jednak posiada o wiele bardziej rozbudowane opcje.


Wielką zaletą jest możliwość wybór lokalizacji oraz prędkości łącza internetowego, które mają być użyte podczas wczytywania się strony. Jest to bardzo przydatne, ponieważ dla użytkowników ze słabszym łączem strona może ładować się kilkukrotnie dłużej. Istnieje możliwość wygenerowania również filmu od wejścia na stronę do jej pełnego wczytania.
Webpagetest.org
Kolejna strona, która analizuję prędkość witryny, działa na podobnej zasadzie jak GTMetrix. Wybieramy lokalizacje, prędkość wczytywania, a nawet rodzaj wyszukiwarki, z jakiej aplikacja ma wejść na twoją stronę, by przetestować jej szybkość.


Więcej o narzędziach dostępna jest w dwóch dodatkowych artykułach – 4 narzędzia, i narzedzia pagespeed.
Optymalizacja obrazów
Website Speed Test Image Analysis Tool
Image Analysis Tool informuje o tym, jak dużo możesz zyskać, optymalizując grafiki na twojej stronie internetowej. Wgranie lżejszych zdjęć ograniczy zużycie danych i przyspiesza wczytywanie się strony dla użytkowników, szczególnie tych na telefonach komórkowych.


Squoosh.app
Squoosh to prosta aplikacja w formie interaktywnej strony www, która pozwala na optymalizację zdjęć. Została stworzona przez pracowników Google. Używa jednego z najlepszych algorytmów MozJPEG. Powoduje to dobry stosunek optymalizacji do jakości zdjęcia.


Fileoptimizer
Fileoptimizer to bezpłatny program do optymalizacji dużej liczby zdjęć, pozwala na kompresję bezstratną i stratną. Wyróżnia się tym, że dany obraz przechodzi przez kilkanaście algorytmów optymalizacyjnych. Wydłuża to czas optymalizacji, jednak daje najlepsze wyniki. Program dostępny jest do pobrania na systemy Windows.


Więcej informacji na temat kompresji zdjęć.
Dane serwerowe
Loader.io
Loader.io to rozwiązanie do testowania obciążenia twojej aplikacji, pozwala na wysłanie sporego ruchu na zweryfikowaną stronę internetowa. Na podstawie czasu odpowiedzi serwera aplikacja określa czy serwer jest wystarczający by utrzymać taki ruch na stronie. Możesz ustawić obciążenie ciągłe lub rosnące.


Podczas przeprowadzania testu warto zalogować się na serwer poprzez SSH i sprawdzić realne obciążenie procesora w stosunku do ruchu w aplikacji. Pozwoli to określić jaki ruch utrzyma nasz sklep czy strona www i tym samym kiedy trzeba.
Htop
Jeżeli posiadasz strony na swoim serwerze dedykowanym lub VPS-ie to warto sprawdzić obciążenie serwera podczas crawlowania strony.


Aplikacja CLI htop pozwolą na określenie obciążenia i tego, czy posiadasz wystarczający serwer, by utrzymać konkretny ruch na stronie oraz tego, jak zmiany techniczne (np. Wprowadzenie cache) wpłynęły na obciążenie serwera. Wystarczy odpalić skanowanie strony w Screaming Frog Spider i uruchomić htop, by zobaczyć procentowe obciążenie serwera.
Screaming Log Analyzer
Screaming Frog Analyzer pozwala na analizę logów serwerowych. Wystarczy je pobrać z serwera, a następnie umieścić w aplikacji. Po poprawnym wczytaniu i analizie logów wyświetlą nam się informacje, kiedy i w jakich odstępach roboty wyszukiwarek odwiedzał stronę, ile podstron wczytały i czy trafiły na strony z błędem 404.


Aplikacja jest w wersji bezpłatnej (max. 1000 rekordów) oraz płatnej dostępna na systemy Windows i Ubuntu.
Analiza danych
Google Analytics
Google Analytics to standardowa aplikacja do zbierania danych ze strony internetowej i tego, jak zachowują się użytkownicy na stronie. Narzędzie posiada ogromną liczbę informacji, w których również znajdują się kluczowe z perspektywy SEO.


Aplikacja pozwala na wyłapanie zmian, które mogły wpłynąć na performance SEO, niekoniecznie związane z tym kanałem. Przykładem może być zmiana wizualna strony, która wpłynie na sprzedaż — tym samym mniejszy zysk od użytkowników trafiających z wyszukiwarek internetowych).
Google Search Console
GSC zostało już wspomniane, jednak należy je przypomnieć, ponieważ analiza danych znajdujących się w tym narzędziu jest kluczowa, jeśli chodzi o SEO i poprawę wyników organicznych.


GSC wyświetla ruch, jaki trafia na stronę z wyszukiwarki, dane te są widoczne przez 16 miesięcy od czasu zweryfikowania witryny.
Bing Webmaster Tools
Centrum webmastera Bing również posiada narzędzie analityczne. Mimo że jej udział rynkowy jest mały w polskim internecie, to posiada cenne dane dotyczące fraz kluczowych czy informacji technicznych dotyczących strony.


Google Data Studio
Google Data Studio służy do generowania interaktywnych raportów z wielu narzędzi. Obsługuje większość narzędzi tej samej firmy m.in Google Analitycs i Google Search Console, a dodatkowo umożliwia na pobieranie i import danych zewnętrznych m.in. z ahrefsa czy senuto.


Dużą zaletą narzędzia jest to, że pobiera do raportów więcej danych niż jest dostępne w GSC. W Google Search Console wyświetla się maksymalnie 1000 rekordów. Data Studio nie ma tego limitu.
Google Docs Add-Ons
Google Docs to bezpłatne programy biurowe, które są dostępne poprzez stronę internetową Można określić ten pakiet jak „mały” odpowiednik pakietu biurowego Office. Docs pozwala na instalowanie różnych dodatków i rozszerzeń. Takim rozszerzeniem jest m.in. Supermetrics. Rozszerzenia mogą pozwolić na automatyczne dzienne zrzucanie danych do plików Google Sheets (arkusz danych) z Google Search Console czy Google Analitics.


Pozwala to na zaoszczędzenie czasu i łatwiejsze porównanie danych dzień do dnia. Dodatkowo pozwoli nam ominąć limit 16 miesięcy gromadzenia danych w GSC. Podobnym narzędziem jest search analytics for sheets, które codziennie wykonuje kopie danych z GSC do arkusza Google Sheets. GSC wyświetla maksymalnie 1000 fraz kluczowych, natomiast wtyczka zrzuca do skoroszytu prawie 5000 fraz kluczowych.
⚠️Integrując takie narzędzie z naszym GSC, udostępniamy je dla podmiotu tworzącego tego rodzaju rozszerzenia!
Microsoft Excel, WPS Office
Pakiety biurowe mogą się przydać do analizy danych, kluczową funkcjonalnością jest tabela przestawna i filtrowanie wierszy. Przydatne też jest tworzenie danych raportów.


Polecam szczególnie oprócz Microsoft Office. Pakiet WPS Office, który jest bezpłatny, a nie odbiega jakością od komercyjnego produktu firmy Microsoft.
Mapa ciepła (Yandex, Hotjar)
Mapy ciepła pozwalają określić to, czego użytkownik szuka na stronie internetowej, co klika i jakie informacje go interesują.


Bezpłatna mapa Yandex pozwala na oskryptowanie niektórych przycisków oraz zawiera informacje o wieku, czasu spędzonym na stronie, a nawet liczbie użytkowników, którzy posiadają Adblocki. A nawet poinformuje Cię smsem, gdy strona przestanie działać.
Obróbka danych
Wyrażenia regularne Regex && Notepad ++
Wyrażenia regularne to specjalne ciągi znaków, które pozwalają na przeszukiwanie oraz zmianę danych w tekście. Poniżej prosty przykład regex z wyszukaniem adresów URL gdzie znajdują sie słowa programy lub windows.


Z wyrażeń regularnych możesz również skorzystać w Google Analytics. Jest to szczególnie przydatne, gdy posiadamy spory ruch z linków trakujących (UTM), który chcemy dobrze przefiltrować.
Notepad++ to rozbudowany edytor tekstowy, który pozwala na korzystanie z wyrażeń regularnych, makr i dodatkowych funkcjonalności, których nie ma program Notepad. Niezbędny, jeżeli chodzi o obróbkę tekstów, adresów url.
Copywriting
SurferSEO
SurferSEO to podobne narzędzie do senuto, jednak umieściłem ję w zakładce copywritingu, ponieważ posiada rozbudowane narzędzia do analizy wyników w wyszukiwarce, oraz rozbudowany panel do pisania tekstów na podstawie keywordów konkurencji. Narzędzie warto przetestować ponieważ 7 dniowy dostęp testowy kosztuje tylko 1$.


Wordcounter.net
Wordcounter.net to strona, która zapewnia darmowe rozbicie tekstu na wyrazy i frazy kluczowe, super narzędzie, gdy chcemy przeanalizować czy w danym artykule nie brakuje wyrazu, czy też frazy kluczowej, która jest wyszukiwania z tematyką tekstu.


Grammar and Spell Checker — LanguageTool
Wtyczka do przeglądarki Google Chrome, sprawdzająca błędy ortograficzne i interpunkcyjne w kilku językach. Obsługuje również język polski


Posiada przyjazny panel, który automatycznie sprawdza treść w polu tekstowym i jest bezpłatny do 10000 znaków. Można zainstalować ten dodatek również do Google Docs.
Grammarly
Grammarly to podobne rozszerzenie do przeglądarki jak LanguageTool, jednak jest przeznaczony tylko do języka angielskiego.


Wtyczki do przeglądarki
Redirect Path
Wtyczka w przystępny sposób informuje o tym, że nastąpiło przekierowanie na stronie, do tego zlicza liczbę przekierowań, jeżeli występuje ich więcej.


Web Developer
Web Developer to dodatek, który umożliwia manipulację funkcjami przeglądarki w szybki sposób, m.in pozwala szybko wyłączyć JavaScript, style CSS i inne.


UI.Vision RPA
UI.Vision RPA to rozbudowana wtyczka do przeglądarek Google Chrome i Mozilla Firefox automatyzująca powtarzające się czynności. Pozwala tworzyć makra i je uruchamiać w przeglądarce, np. Wejdź na stronę A i zapisz nagłówek H1 do pliku.


Monitoring strony
UptimeRobot
Uptimerobot to darmowa aplikacja, która pinguje dodane przez ciebie strony www, tym samym monitoruje czy strona jest aktywna w internecie. Robot sprawdza stronę raz na 5 minut.


Jest to bardzo przydatna funkcja, gdy pozycjonujesz wielu klientów, pozwala na szybkie wyłapanie niedostępności witryny, za nim spadną wyniki sprzedażowe.
Yandex Metrica, Webmaster Tools
Yandex Metrica posiada funkcje monitoringu witryny internetowej, jeżeli strona www przestanie działać, dostaniesz powiadomienie mailowe lub SMS-owe.


Podsumowanie
Narzędzia do SEO pozwalają zaoszczędzić ogromną liczbę czasu, ograniczając analizę i wyszukiwania, dlatego warto nie tylko korzystać z darmowych rozwiązań, ale również tych płatnych. Przestrzegam jednak przed ograniczaniem się tylko do określonej liczby, ulubionych aplikacji. Na rynku pojawiają się coraz to nowsze rozwiązania, które jeszcze lepiej pomogą zdobywać ruch organiczny w wyszukiwarkach.
W artykule nie zawarłem programów spamerskich jak xRumer, Scrapebox czy automatyzujących jak Zennoposter. O ile spam działał 10-15 lat temu to teraz nie ma już sensu i jest to najszybsza droga, by zdepozycjonować swojego klienta niż zdobyć realny, wartościowy ruch z SERP-ów.