Google Search Console (dawniej Google Webmaster Tools) jest bezpłatną usługą, która gromadzi i monitoruje statystyki twojej strony internetowej w wyszukiwarce Google. Narzędzie informuję o poprawność działania strony, jej dostosowania do najnowszych standardów oraz liczbie za indeksowanych podstron, dodatkowo wykazuję błędy, które napotyka robot wyszukiwarki na zweryfikowanej domenie.
W skrócie: Jest to usługa Google, którą jako webmaster powinieneś znać i umieć zainstalować na stronie. Dlatego polecam zapoznać się z poniższym poradnikiem, który dla ciebie przygotowałem 😊.
Jakie dane monitoruje Google Search Console?
Google Search Console monitoruję kilka rodzajów danych, które są podzielone na odpowiednie wymiary oraz zgrupowane w sekcjach. Poniżej rozpisałem dla ciebie sekcje z krótkim komentarzem.
Sekcja wyświetla dane na temat widoczności strony internetowej w wyszukiwarce Google, informacje są następujące:
- liczba kliknięć z bezpłatnych wyników Google (1),
- liczba wyświetleń (2),
- CTR — stosunek kliknięć do wyświetleń (3),
- średnia pozycja strony (bądź wymiaru) w wynikach organicznych (4),
- frazy kluczowe wraz z ich wydajnością (5),
Google Search Console umożliwia dzielenie powyższych danych na wymiary, dzięki czemu możesz określić np. która podstrona jest lepsza. Wymiary są następujące:
- adres URL podstrony (6),
- kraje (7),
- urządzenia (8).
⚠️Google Search Console nie pokazuję danych historycznych,
⚠️Dane zliczane są od pomyślnej weryfikacji z opóźnieniem 3-5 dni.
Uzyskasz tutaj dane na temat kondycji podstron w wyszukiwarce, czyli:
- liczbę błędów znalezionych przez robota Google (1),
- liczbę za indeksowanych podstron (2),
- liczbę wykluczonych podstron (3).
Klikając w odpowiedni wymiar danych np. (3), otrzymasz dokładniejsze informacje o wykluczonych podstronach serwisu.
W sekcji zawarta jest podsekcja — mapa witryny, która pozwala na dodanie wszystkich podstron, zdjęć oraz filmów znajdujących się na witrynie do wyszukiwarki — w formacie pliku .XML.
- Napotkane błędy związane z indeksacją przez wyszukiwarkę Google
- Dokładne informacje na temat poszczególnego wymiaru błędu indeksacji
- Mapa witryny (sitemapa) i dodanie jej do Google Search Console
Zakładka pokazuje statystyki związane z poprawnym wyświetlaniem twojej witryny dla internautów. Między innymi:
- poprawności działania strony internetowej w smart fonach,
- stronach AMP,
- podstronach twojej strony, która zawiera wyszukiwarkę wewnętrzną opatrzoną kodem schema.org.
- Google Search Console informuję o stronach, które działają poprawnie na telefonach
- Jeżeli strona www ma wdrożoną technologie AMP to w tym miejscu sprawdzisz jej poprawność
- GSC informuję o tym czy w serwisie jest wyszukiwarka wewnętrzna
Sekcja zawiera dane związane z kondycją strony i jej ocenę przez wyszukiwarkę:
- czy nie łamie ona zasad i wytycznych wyszukiwarki Google (niskiej jakości treść, spam),
- czy strona posiada aktualny system CMS.
W zakładce znajdziesz dane o odnośnikach, powiązanych z twoją stroną www:
- linkach wewnętrznych na twojej stronie www (1),
- linkach zewnętrznych prowadzących do twojej strony (2),
- najpopularniejszych podstronach pod względem linkowania (3),
- nazwie linku, jaki prowadzi do twojej strony (4).
Jak dodać stronę do Google Search Console, czyli jak dodać stronę do Internetu 🤔
Dodanie strony www do „internetu” (w tym wypadku do wyszukiwarki Google za pośrednictwem Google Search Console), jest bardzo prostą czynnością, którą można wykonać na 4 różne sposoby. Pamiętaj, że musisz posiadać konto Google i przejść pod ten adres WWW.
1. Dodaj stronę za pośrednictwem przycisku „Add Property / Dodaj własność”.
2. Następnie musisz wybrać odpowiednią opcję weryfikacji — domenę lub prefiks strony.
Zlicza dane całej domeny wraz z sub domenami i wariantami (http lub https://) – możliwa weryfikacja tylko za pośrednictwem dodania rekordu DNS do domeny.
URL Prefiksu (2) np. https://strona.pl
Element serwisu lub wariant strony — Google zlicza dane tylko dla tego segmentu, a nie dla całej domeny czy sub domen.
Weryfikacja całej domeny i sub domen — za pomocą rekordu DNS (1)
Do weryfikacji potrzebujesz mieć dostęp do serwisu, w którym zarejestrowałeś domenę np. ovh, linuxpl, home, nazwa itd.
- Narzędzie wygeneruję odpowiedni kod, który musisz skopiować
- Kod ten należy wkleić jako rekord (2) TXT (3) w konfiguracji Strefy DNS (1).
- Dodanie rekordu TXT
- Wklejenie kodu GSC
- Zatwierdzenie kodu
⚠️Odświeżenie rekordów DNS może trwać 24 godzin, dlatego weryfikacje najlepiej odłożyć na następny dzień.
⚠️W Cloudflare — odświeżenie rekordu trwa około 5 minut
- Gdy DNS-y domeny kierują na serwery CloudFlare, wystarczy, że wykonasz następujący krok.
- Gdy poprawnie dodałeś odpowiedni rekord — Google Search Console wyświetli komunikat potwierdzający i zacznie od tego momentu zliczać dane.
Weryfikacja URL prefiksu (2)
Weryfikację można przeprowadzić na 4 sposoby, z czego jeden został już omówiony powyżej.
- Pierwszy sposób — Pobranie pliku googled*.html i wgranie go na serwer FTP. Plik musi być dostępny z adresu przeglądarki (strona.pl/googled*.html) lub wgranie kodu GSC do sekcji <head>.
<meta name="google-site-verification" content="unikalnykod" />
- W WordPressie instalacja jest następująca:
- Drugi sposób — Weryfikacja na podstawie Google Analitycs. Strona internetowa powinna posiadać Global Site Tag w znaczniku <head> na każdej podstronie!
<!-- Global site tag (gtag.js) - Google Analytics --> <script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-61282129-1"></script> <script> window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); #unikalny kod gtag('config', 'UA-12345678-9'); </script>
- Instalacja w WordPressa odbywa się analogicznie do pierwszego sposobu.
- Trzeci sposób — weryfikacja na podstawie Google Tag Manager. Wystarczy zainstalować odpowiedni kod GTM w znaczniku head oraz body. Na stronie https://tagmanager.google.com/#/home możesz wygenerować swój kod.
- Czwarty sposób już został omówiony (weryfikacja za pomocą rekordu DNS).
Który sposób wybrać?
Najlepszym sposobem jest weryfikacja za pomocą DNS, ponieważ 1 rekord DNS pozwala na weryfikacje wszystkiego w obrębie domeny. Taki model nie wymaga żadnego pliku, kodu ani znacznika, który może zostać usunięty np. Poprzez aktualizacje oprogramowania. Oznacza to możliwość weryfikacji domeny, która nie kieruje na żaden serwer zawierający stronę WWW!
Narzędzia w Google Search Console — jak z nich korzystać?
Google Search Console to nie tylko dane o ilości ruchu trafiającego na twoją stronę internetową.
Test danego adresu URL oraz dodanie go do indeksu Google (pole inspect any URL — wystarczy podać odpowiedni adres URL). Piszesz nowy artykuł na stronę? Po jego publikacji zalecam dodanie go w tym polu i wysłanie robota Google w celu jego zindeksowania pole “Request Indexing” na zdjęciu.
Sitemapy — dodanie mapy witryny znajdującej się na twojej stronie do GSC — ułatwi to robotowi Google indeksację twojej witryny, który najpierw odwiedza sitemapę, następnie sprawdza, czy nie pojawiła się tam nowa strona.
- Mapa witryny w WordPress (plugin SEO by Yoast)
- Mapa witryny (sitemapa) i dodanie jej do Google Search Console
WordPressowi plugin jak np. SEO by Yoast pozwala na wygenerowanie sitemapy (strona.pl/sitemap.xml).
Google Disallow Links — narzędzie nie występuję w GSC, natomiast jest bardzo ważne dla webmasterów, pozwala na usunięcie niskiej jakości linków prowadzących do twojej strony. Ta funkcja jest zaawansowana i wymaga szczególnej ostrożności, ponieważ może spowodować spadki pozycji w wyszukiwarce Google.
Podsumowanie
Jak już wspomniałem w artykule, narzędzie jest obowiązkowe, jeżeli chcesz monitorować postępy swojej strony www w wyszukiwarce Google, jego instalacja nie jest trudna i możesz ją wykonać bez żadnej wiedzy technicznej. GSC pozwala w łatwy sposób wykryć anomalię i błędy witryny oraz określić, dlaczego ruch organiczny spadł diametralnie w krótkim czasie np. w wyniku ataku hakerskiego.