word
word

Programy biurowe darmowe i płatne — Ranking i Lista 2021

Ostatnio zaktualizowany:

Oprogramowanie biurowe to jedno z najważniejszych aplikacji, które posiadamy (lub) będziemy posiadać na komputerze. Jest niezbędne przy pisaniu pracy dyplomowej, analizie danych w skoroszytach czy tworzenia prezentacji do szkoły, czy biura.

Kilkanaście lat temu, istniało tylko jedno liczące się rozwiązanie, pakiet biurowy firmy Microsoft, który był wszędzie, od szkół do przedsiębiorstw czy instytucji państwowych. Sam korzystałem z pakietu Microsoft Office 2003, którego wspominam z nostalgią.

Oczywiście, wtedy były dostępne odpowiedniki na licencji wolnego oprogramowania OpenOffice i LibreOffice, jednak programy te były diametralnie słabsze, posiadały mniej funkcji, i miały problem z otwieraniem i modyfikowaniem plików zapisanych przez Microsoft Office. Uważam, że kompatybilność z plikami plików DOCX, XLSX czy PPT to kluczowa sprawa przy wyborze innego pakietu biurowego!

Po kilku latach nastąpiły diametralne zmiany. Szczególnie wprowadzenie programu biurowego Google Docs oraz bezpłatnej chińskiej aplikacji WPS Office, który jest wręcz idealnym darmowym klonem Microsoft Office.

Wymienione poniżej aplikacje są od wypunktowane od najlepszej. Kolejność rankingu wybrałem na podstawie popularności oraz własnych doświadczeń, ponieważ pracowałem w większości — czy to w firmie, czy na studiach. Wikipedia wymienia aż 26 różnych aplikacji, a o większości z nich nie miałem pojęcia.

Każda z aplikacji jest dostępna w języku polskim. Na liście znajdują się dedykowane aplikacje, które pobieramy na dysk oraz rozwiązania online.

Różnice w programach biurowych otrzymuje się głównie przy dużych dokumentach o rozbudowanych funkcjonalnościach, wtedy szczególnie występuje problem kompatybilności.

Popularność pakietów biurowych i obsługiwane systemy

Nazwa pakietuPierwsze wydaniePopularność
Microsoft Office, 36519921,2 mld, 60mln
WPS Office1988250 mln
Google Docs2006~1 mld
LibreOffice2010210 mln
Apache OpenOffice2012300 000 pobrań tyg.
Ability Office1995b.d
Calligra Suite2011b.d
Google Suite2006b.d
iWork2005b.d

Ranking pakietów biurowych [2021]

1. Microsoft Office

Pakiet biurowy MS Office jest aktualnie najlepszym i najpopularniejszym zestawem aplikacji tego typu. Jego pierwsze wydanie pochodzi z 1990 roku. A najbardziej aktualna na czas pisania artykułu to Office 2019. W 2018 roku korzystało z niego 1.2 miliarda użytkowników (źródło).

MIcrosoft Word
MIcrosoft Word 2016

Zestaw, w zależności od wersji i typu pakietu, składa się z kilku lub kilkunastu aplikacji, z których najważniejsze to Microsoft Word, Excel, PowerPoint i Access. W skrócie: Word to aplikacja do pracy z tekstem, Excel do pracy z liczbami, a PowerPoint to prezentacje.

Office to oprogramowaniem płatne, które wymaga pojedynczej płatności za klucz licencji. Jednak nie ma co się martwić, ponieważ jego ceny są bardzo różne m.in. na Allegro.pl dostępne są bardzo tanie klucze w okolicach 10 zł. Jednak wiele osób kwestionuje legalność tego typu aukcji. Microsoft Office dostępny jest w języku polskim oraz na systemy Windows, Mac oraz Android.

Microsoft Excel 2016
Microsoft Excel 2016 z gotowym szablonem wydatków

Warto też wspomnieć o tym, że Office 2019 jest prawdopodobnie ostatnią wersją w postaci aplikacji o zakupie jednorazowym, spowodowane to jest tym, że Microsoft mocno promuje jego wersję zintegrowaną z chmurą, w systemie subskrypcji Office 365.

Wybrałem tę aplikację jako numer jeden rankingu, wynika to z faktu niezawodności i bycia prekursorem w tego typu programach. Dodatkowo ogromna liczba użytkowników, własny formaty DOC, XLS i PPT gwarantują, że problem z kompatybilnością znika, to inne aplikacje muszą dostosować się do tych rozszerzeń, by je prawidłowo obsługiwać. Ja wykorzystuje głównie Microsoft Excel w tym pakiecie, który jest niezastąpiony przy większej ilości danych.

Microsoft Office to pakiet, na którym wzorowały wszystkie inne alternatywy z tego zestawienia. Niezależnie czy mówimy o wyglądzie tzw. wstążki, czy funkcjonalnościach.

2. WPS Office

WPS Office to chiński klon MS Office, którego wygląd, działanie i funkcje są mniej więcej identyczne, a niektóre z nich nawet przewyższają pakiet Microsoftu! Jest to oprogramowanie biurowe, które również ma długą historię. Pierwsze wydanie nastąpiło w 1988 roku.

Program zyskał na popularności w 2016 roku, gdy Kingsoft Office udostępnił aplikację w modelu freemium. Freemium oznacza, że pakiet jest bezpłatny, jednak wyświetla reklamy lub proponuje różnego rodzaju dodatki za opłatą.

W tym pakiecie znajdziesz programy WPS Writer, WPS Spreadsheet i WPS Presentation, które są odpowiednikami aplikacji MS Office.

Największą zaletą WPS Office oprócz bezpłatności, jest jego kompatybilność. Współpracuje z najpopularniejszymi rozszerzeniami plików biurowych. Pozwala to na bezproblemową kontynuację pracy na dokumentach stworzonych w innych pakietach.

Kolejnym ważnym elementem jest współpraca z PDF i manipulacja tymi plikami. Firma udostępnia również darmowe ograniczone miejsce w chmurze na pliki. WPS działa stabilnie, a jego bardzo podobny wygląd i rozkład funkcji do MS Office pozwala na szybkie i bezproblemowe przejście na pracę w tym środowisku. WPS umożliwia otwarcie wielu różnych dokumentów m.in. prezentacji, skoroszysta czy edytora tekstu w jednym oknie, w formie zakładek!

WPS Writer
WPS Writer – Interfejs

Dlaczego dwójka w rankingu? Głównie z powodu wzornictwa na MS Office, z jednej strony jest to zrozumiałe, ale Office wyrobił sobie taką markę, że nie mógłbym klona umieścić na wyższym miejscu.

WPS Office dostępny jest na systemy Windows, Ubuntu, iOS, Android i Linux. Korzystałem z niego w Ubuntu i uważam, że jest to najlepszy program biurowy dostępny na dystrybucje linuksowe. Różnica w pracy pomiędzy WPS a wolnymi programami Open Office i Libre jest ogromna. Dotyczy to głównie interfejsu pakietu i kompatybilności z plikami, dodatkowo po stworzeniu konta WPS otrzymujemy 1 GB bezpłatnego miejsca na nasze dokumenty.

3. Google Docs (Dokumenty Google)

Google Docs to pakiet biurowy online, który jest rozwijany od 2006 roku. Pakiet składa się z kilku zintegrowanych ze sobą narzędzi online m.in. Edytor tekstowy, arkusze kalkulacyjne, prezentacje, kreator ankiet i formularzy, kalendarz. Dokumenty automatycznie zapisują się na twoim Dysku Google.

Google Docs
Google Docs w trakcie pisania tego artykułu.

Dokumenty Google dostępne są na każdy system, który posiada przeglądarkę internetową, ponieważ wszystko wykonujemy z okna Google Chrome. Po instalacji dodatkowego rozszerzenia do przeglądarki istnieje możliwość pracy na dokumentach również bez dostępu do internetu.

Największą zaletą jest to, że w szybki sposób możemy kontynuować pracę na jednym czy drugim komputerze. Aplikacja nie wymaga instalacji dysku, wystarczy zalogować się na to samo konto Google. Dodatkowo mamy wybór setek różnego rodzaju, gotowych dokumentów, jak CV czy plan budżetu, gotowce dostępne są w innych pakietach biurowych tutaj wymienionych.

Google Prezentacje
Google Docs – Gotowiec prezentacji

Świetną funkcjonalnością jest możliwość zespołowej edycji tekstów, skoroszytów, prezentacji oraz ich komentowania i udostępniania. Dokumenty Google pozwalają na wiele ciekawych rozwiązań m.in. pobieranie informacji z API Google oraz automatyczne tworzenie dokumentów przez zewnętrzne systemy twojej firmy.

Wykorzystuję tę aplikację do pisania artykułów na bloga natomiast rzadko korzystam z Google Spreadsheet. Wynika to z faktu, że przy dużej liczbie danych w skoroszycie aplikacja działa wolniej niż na aplikacjach zainstalowanych na komputerze.

Przykładowy plik skoroszytu udostępniony przez internet:

Wtyczki WordPress

Pakiet jest bezpłatny dla użytkowników, jednak istnieje możliwość kupna konta firmowego Google Suite, które integruję prace w firmie.

4. Microsoft 365

Microsoft 365 to podobne rozwiązanie do Google Docs. Użytkownik opłaca miesięczną subskrypcję i otrzymuje dostęp do pakietu biurowego Office, który jest zintegrowany z chmurą Microsoftu.

Microsoft 365
Microsoft 365 – Interfejs wyglądu uczelni źródło zdjęcia:
https://www.baylor.edu/its/index.php?id=952688

Microsoft 365 to nie tylko aplikacja na komputery *, ale umożliwia również edycję plików online z przeglądarki www, czyli możesz stworzyć plik w Microsoft Word, a następnie udostępniony plik może zostać zmieniony przez użytkownika poprzez aplikacje online.

Oprócz aplikacji z pakietu biurowego w Microsoft 365 jest dostępny komunikator Teams do komunikacji w firmie.

Microsoft Word Online
Microsoft Word Online- źródło zdjęcia: https://www.baylor.edu/its/index.php?id=952688

Koszt aplikacji dla użytkownika indywidualnego wynosi 29 zł / miesięcznie. Cena zawiera programy pakietu biurowego Office oraz 1 TB przestrzeni dyskowej. Natomiast w przypadku firm jest to miesięcznie kwota 4-10€ za pojedynczego użytkownika.

W 2019 roku z tego rozwiązania korzystało 200 milionów użytkowników (źródło).

5. LibreOffice

LibreOffice to darmowy pakiet biurowy rozpowszechniany na licencji open-source. Jest to rozwinięcie pakietu OpenOffice, które „odłączyło” się od OO w 2010 roku i tworzone jest jako oddzielną aplikację.

LibreOffice
LibreOffice

Pakiet składa się z 6 programów.

  • Za edycje tekstową odpowiedzialny jest Writer — odpowiednik Microsoft Word.
  • Arkusz kalkulacyjny to Calc — odpowiednik Microsoft Excel
  • Program do prezentacji to Impress — odpowiednik Microsoft PowerPoint
  • Draw do rysowania diagramów i grafik wektorowych — odpowiednik Microsoft Visio
  • Program do tworzenia formuł matematycznych Math
  • Program do zarządzania bazami danych Base — odpowiednik Microsoft Access

Jest to najlepsze rozwiązanie open-source, z którego korzysta wiele urzędów publicznych w poszczególnych miastach m.in. administracja hiszpańskiego miasto Barcelona czy niemiecki region Schleswig-Holstein. Jako wolne oprogramowanie jesteśmy pewni, że nasze dane nie będą wykorzystywane w telemetrii przez prywatne lub rządowe podmioty.

LibreOffice Calc
LibreOffice Calc

Największym problemem jest toporny i nieintuicyjny interfejs. Jest to szczególnie bolesne przy przejściu z Microsoft Office, dodatkowo ciągle występują problemy pomiędzy kompatybilnością i wyświetlaniem dokumentów stworzonych w innych pakietach biurowych.

Z LibreOffice w 2018 roku, korzystało 200 milionów aktywnych użytkowników – 25% studentów i 10% użytkowników Linuksa (źródło). Oprogramowanie dostępne jest na Linuksa, MacOS, Windows, Android i iOS.

6. Apache OpenOffice

OpenOffice to potomek pakietu StarOffice, stworzonego przez firmę Star Division, która później została zakupiona przez firmę Sun Microsystems (1999), a następnie przez Oracle (2010). Przejęcie przez Oracle spowodowało rozdzielenie się pakietu i powstanie LibreOffice.

OpenOffice
OpenOffice – interfejs startowy

Społeczność open-source przestałą wspierać aplikacje, tym samym jej rozbudowa i aktualizacje pojawiają się rzadziej. A w 2016 roku zastanawiano się nad zakończeniem wspierania aplikacji. Dodatkowo od czasu powstania Libre Office, pakiet biurowy OO jest używany przez coraz mniej użytkowników. W 2012 roku pakiet pobierało 800 tysięcy użytkowników tygodniowo, aktualnie tylko 300 tysięcy.

Aktualny Apache OpenOffice zawiera analogiczne programy MS Office, ich nazwy są identyczne z tymi z LibreOffice, czyli Writer, Calc, Impress, Draw, Math, Base.

OpenOffice Writer
OpenOffice Writer

Funkcjonowanie pakietu, interfejs jest bardzo podobny do LibreOffice.

Ilość pakietów biurowych a ranking

Istnieje bardzo duża ilość tego rodzaju aplikacji, Wikipedią wymienia 26 aplikacji tego typu. Wymieniłem tylko najważniejsze, najpopularniejsze z nich lub też kwestii historycznych. Wiele z nich jest bardzo niszową. Starałem się wybrać takie, które można wykorzystać komercyjnie w swojej firmie za darmo (LibreOffice, OpenOffice) czy bezpłatnie do użytku indywidualnego (WPS Office, Google Docs)

Podsumowanie

W artykuł opisałem poszczególne aplikacje, jednak nie podałem konkretnych różnic pomiędzy aplikacjami. W zależności od licencji i rodzaju wersji mogą się one diametralnie różnić, poza tym, co kilka tygodni wychodzą aktualizacje wprowadzające nowe funkcje.

Jeżeli miałbym wymienić każdą z różnic pomiędzy programami, skończyłoby się to książką! Dlatego, jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, warto przejść na strony producentów i dokładnie przeczytać informacje o funkcjach, które posiadają i na tej podstawie dokonać wyboru odpowiedniej aplikacji.

Informacje w tabelach pochodzą z artykułu angielskiej Wikipedii.

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.