Optymalizacja stron internetowych – Definicja i podział

 w Definicje, Pozycjonowanie, SEO, WWW,

Optymalizacja stron internetowych z definicji oznacza poprawę kodu strony, jej prędkości oraz struktury, layoutu strony, tak by spełniała jak najlepiej wytyczne wyszukiwarki internetowej i poprawiła „funkcjonowanie” użytkownikom odwiedzającym twoją stronę internetową zarówno w wersji na komputer oraz na urządzenia mobilne.


Dlaczego powinno się wykonać optymalizacje strony?

Dlatego, że podczas projektowania i budowy większość osób nie myśli o optymalizacji witryny www! Twórca strony ma za zadanie zadowolić klienta i jego punkt wizualny! Front-endowiec nie będzie dodawał sobie pracy takimi zagadnieniami jak chociażby odpowiednia struktura nagłówków w kodzie jak i duplikacje nagłówków. Klienta interesuję tylko wygląd strony – a to że kod strony oraz funkcjonowanie „poza wyglądem” jest tragiczne i nie dostosowane z punktu widzenia biznesowego.

Jest to dziwne zachowanie, ale wynika z niewiedzy klientów, niewiedzy która może spowodować że biznes internetowy jest z góry skazany na porażkę. Wyobraźmy sobie – piękna aplikacje napisaną w Angularze, której robot Google nie może zindeksować bo kod źródłowy nie ma odpowiednich odnośników.

Potrzebujesz audytu SEO bądź optymalizacji?Kontakt


Na jakim etapie należy wykonać optymalizacje witryny pod wyszukiwarki internetowe?

Na samym początku projektowania i planowania strony www – tak by programista i frontendowiec dokładnie wiedział w jaki sposób ma ją wykonać. Nikt nie będzie dodawał sobie darmowej pracy i zmieniał coś, co zostało już przygotowane i.. zaakceptowane przez klienta! 

Najlepszym sposobem jest zwrócenie się bezpośrednio do firmy zajmującej się pozycjonowaniem lub specjalisty SEO by przygotował odpowiednią rekomendacje – tak by twórcy mogli się jej trzymać. Jeżeli chodzi o twórców stron www i ich zapewnienia o zgodności SEO strony – podchodzę do takich zagadnień sceptycznie – optymalizacja to zbyt duży termin by zgodzić się na 1 zdaniowe zapewnienie, którego zapewne nie ma nawet w umowie dotyczącej wykonania witryny, aplikacji internetowej. 

Optymalizacja stron internetowych - definicja


Optymalizacja stron internetowych – podział:

Wyróżniam następujący podział optymalizacji www – podział, który wykracza poza działania SEO ale w pełni „odpowiada” całej optymalizacji. 

Optymalizacje techniczną


Dotyczy to wszystkiego co znajduję się w kodzie strony, od opisów i wielkości zdjęć do struktury treści (nagłówków, pogrubień) i użycia odpowiednich. Celem jest poprawa takich elementów jak prędkość wczytywania się strony, przepływ robotów przez stronę oraz dobór odpowiedniego linkowania wewnętrznego. Elementów technicznych jest o wiele więcej – ale  jest temat na oddzielny, dokładny artykuł.

Optymalizacje treści (content)


Optymalizacja treści dotyczy wdrożenia i poprawy treści na stronie internetowej, dobór odpowiedniej budowy artykułów i struktury, tak by uzyskać jak najlepsze dopasowanie do tego czego użytkownicy (a potencjalni klienci) szukają w internecie.

Optymalizacje i tagowanie analityczne (google analytics)


Optymalizacja analityczna jest bardzo ważna ponieważ dokładnie pozwala określić jaka treść może konwertować, jaka treść jest interesująca dla klientów i w jakim kierunku powinna podążać rozbudowa twojej strony pod względem contentowym – co z tego że masz na stronie 100 artykułów jak współczynnik odrzuceń jest wysoki a ilość czasu spędzona na stronie minimalna? Co z treści której nikt nie czyta oprócz robota Google? Analityka pozwala również sprawdzić różnice pomiędzy wersją mobilną a desktop – tym samym wyłapać błędy i problemy witryny www w tym aspekcie.

Optymalizacje konwersji (CRO)


Zdobycie ruchu organicznego nie jest problemem – natomiast zdobycie z niego klienta już tak. Dlatego jeżeli przy 10 tysiącach użytkowników na twojej stronie internetowej uda się poprawić  procent konwersji z 3% do 5% to będziesz miał 200 nowych klientów!

Optymalizacja konwersji wychodzi z optymalizacji analitycznej i treści, kwestią jest podkręcenie wyników i przyciągniecie z ruchu organicznego (SEO) jak największej liczby klientów, np. poprzez umieszczenie odpowiednich zachęt i poprawek wizualnych i contentowych w odpowiednich artykułach na stronie. 


Problemy z optymalizacją strony internetowej

Specjalista SEO przede wszystkim musi poprawić po kimś pracę, o ile praca przy łatwym systemie typu WordPress nie powinna stanowić problemu – o tyle aplikacje specjalistyczne szczególnie związane z frameworkami javascriptowymi (react, angular) powodują że specjalista bez pomocy twórcy witryny nie ma szans na jej poprawną optymalizacje. Jeżeli ty, jako właściciel strony nie wykonasz rekomendacji optymalizacji – to jaki jest sens płacić za pozycjonowanie, które już na starcie jest skazane na porażkę?


Optymalizacja SEO to nie tylko strony internetowe!

Termin optymalizacji większość klientów wiąże tylko i wyłącznie ze stroną internetową a wraz z rozwojem internetu, treści przybywa. Optymalizacja może dotyczyć chociażby kanału YouTube, jego opisów, i tytułów oraz planowania tematyki nowych filmów. Jeżeli korzystasz z artykułów sponsorowanych – to również takie artykuły powinny być perfekcyjnie zoptymalizowane pod względem SEO – szczególnie gdy twoja publikacja na innej stronie www osiągnie sporą widoczność w internecie.


Jesteś zainteresowany tematyką optymalizacji? Masz stronę i potrzebujesz audytu SEO bądź optymalizacji? Tworzysz strony internetowe a chcesz rozszerzyć portfolio swojej firmy o tworzenie perfekcyjnych stron pod kątem wyszukiwarek internetowej? Zapraszam do kontaktu – postaram się odpowiedzieć na każde pytanie

5 Komentarze

Karolina

Luty 18, 2019

Witam,
ciekawy artykuł…dodam, że istnieją optymalizacje strony, które można wykonać samodzielnie. Są to m. in. treść, czyli content, gdyż Google w pierwszej kolejności wyświetla strony z wartościową treścią. Prowadzenie własnego bloga i dodawanie ciekawych, unikatowych treści to także świetny pomysł. Szczególną uwagę należy zwrócić na opisy produktów i kategorii. Dalej mogą to być słowa kluczowe w treści, istotną rolę odgrywają meta znaczniki: tytuły, opisy, nagłówki, grafiki na stronie i linkowanie wewnętrzne. Pozdrawiam 🙂

Odpowiedz

Wojciech

Luty 19, 2019

Hej,

Masz całkowitą racje – praktycznie wszystko można zrobić samemu – ale pytanie brzmi czy wykonamy to dobrze 🙂

Nie każdy ma na to czas niestety i wiele serwisów jest tak dużych że takie zmiany czasem są bardzo czasochłonne – szczególnie dla osoby nie technicznej.

Odpowiedz

Sabina

Luty 20, 2019

Ciekawy wpis, mam nadzieję, ze pojawi się też jakiś artykuł o optymalizacji technicznej. Przy optymalizacji nie należy zapominać o dostosowaniu strony do smartfonów. Niestety nadal spotykam się ze stronami internetowymi firm, które totalnie zapomniały o fakcie, że aktualnie coraz częściej użytkownicy przeglądają strony właśnie na telefonach. Czasami jest to jedynie kwestia zaktualizowania CMS-a, który automatycznie dopasuje stronę do telefonu, czasem jednak należy wprowadzi o wiele poważniejsze zmiany. Ja jestem zwolenniczką idei mobile first, czyli od początku tworzymy stronę i jej treść pod parametry smartfonów. 😉

Odpowiedz

Wojciech

Luty 20, 2019

Dzięki, planuje napisać rozbudowany temat związany z zagadnieniami technicznymi na które zwracam uwagę ale jest tyle rzeczy do rozpisania że artykuł będe pisał pewnie kilka dni:(

Odpowiedz

Sabina

Luty 21, 2019

Super, że podchodzisz do tematu bardzo rzetelnie. Bedę czekać na kolejne wpisy! 🙂

Odpowiedz

Zostaw komentarz