SEO to skrót od Search Engine Optimization i oznacza optymalizację witryny pod wyszukiwarki internetowe. SEO jest zatem zoptymalizowaniem witryny z punktu widzenia wyszukiwarek internetowych tak, aby była dla nich czytelna i atrakcyjna. Celem SEO jest przystosowanie witryny w taki sposób, aby pozyskiwać jak największy i najbardziej wartościowy ruch z wyszukiwarek. Pod tym słowem kryją się wszystkie działania techniczne odnoszące się jedynie do optymalizacji samego serwisu www.
Optymalizacja ma nie tylko na celu „polubienie” strony przez wyszukiwarki, ale również jej celem jest poprawa komfortu użytkownika odwiedzającego zoptymalizowaną stronę. Istnieje wiele obszarów i elementów optymalizacji witryny, które możemy wykorzystać do tego, aby strona internetowa była atrakcyjna dla wyszukiwarek.
Kwestie historyczne — jak to się zaczęło?
Pierwsze wzmianki o SEO a właściwie o jego pierwowzorze sięgają połowy lat 90 tych. Jednak w tamtym okresie — system robotów wyszukiwarek nie był tak rozbudowany — co powodowało, że kluczowym elementem optymalizacji było dodanie strony internetowej do indeksu wyszukiwarki. Dlatego wiele pierwszych „wyszukiwarek” było katalogami stron (np. Yahoo Directory).
W tym czasie webmasterzy w celu optymalizacji swoich witryn starali się jedynie dodawać odpowiednie frazy kluczowe do nagłówków, wystarczy, że spojrzysz na poniższe zdjęcia, by zrozumieć, że nie było zbyt wielu rzeczy do optymalizacji. A dodatkowo, webmasterzy podczas optymalizacji musieli polegać na intuicji! Nie istniały narzędzia takie jak planer słów kluczowych, a analiza ruchu była dostępna tylko w logach serwerowych. W tamtych czasach internet nie był postrzegany jako medium komercyjne, na którym można zarabiać – dlatego przeglądając większość witryny w web.archive.org nie uświadczysz reklam czy nachalnych pop-upów 🙂
- Wyszukiwarka Google 1998
- Strona domowa 1996
Nazwa SEO została po raz pierwszy użyta w 1997 roku i ok. 2 lata później dotarła do Polski. W tym czasie wyszukiwarka Google jako pierwsza rozpoczęła stosowanie bardziej zaawansowanych algorytmów (Google PageRank). Od tego momentu kolejne aktualizacje algorytmów były uwzględnianie przez osoby zajmujące się optymalizacją witryn a walka ta o zrozumienie ich trwa do dziś.
SEO to nie pozycjonowanie!
SEO wbrew pozorom nie jest pozycjonowaniem! Obecnie istnieje trend na zamienne używanie tych dwóch definicji, choć nie jest to poprawne. SEO jest optymalizacją samej witryny w celu pozyskania użytkownika w darmowy sposób z wyszukiwarki. Jest to zatem dostosowanie witryny w taki sposób, aby była ona atrakcyjna dla wyszukiwarek. Optymalizacja dotyczy nie tylko technicznych aspektów, ale również treści znajdującej się na stronie www.
Pozycjonowanie zaś to zewnętrzne działania, które również mają na celu sprawienie, że nasza witryna znajdzie się wysoko w wynikach wyszukiwania. Aby najlepiej zobrazować różnice, warto dodać, że SEO mieści się w pozycjonowaniu wraz z innymi metodami, które łącznie mają dać dany efekt — wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Pozycjonowanie nie jest gwarantem wyniku i powinno być wykonywane naturalnie, poprzez ciężka praca i wartościową treść na stronie www, by uzyskać odpowiednie miejsce na liście wyników.
SEO jako jeden z kluczowych kanałów marketingu internetowego
SEO jest również jednym z kluczowych kanałów marketingu internetowego. Wiele osób starających się zdobyć klientów w sieci zwraca się właśnie w stronę optymalizacji witryny. Dzieje się tak z kilku powodów. Pierwszym z nich jest fakt, że na witrynie internetowej możemy przedstawić swoje produkty, markę czy ofertę w sposób praktycznie nieograniczony. Następnie odpowiednio dostosowując stronę do wyszukiwarki, możemy sprawić, że wielu użytkowników będzie wchodziło na naszą witrynę, a tym samym będziemy zarabiali czy stawali się coraz bardziej popularni. Dobrze wykonana optymalizacja może zaoszczędzić bardzo dużo pieniędzy, jak i czasu włożonego w pozycjonowanie witryny.
Działanie takie posiada konkurencyjne koszty i wiele zalet, dzięki czemu osoby mające do wyboru inne opcje marketingu internetowego, kierują się właśnie w stronę SEO. Obecnie posiadanie własnej witryny i jej wysoka pozycja w Google to podstawa działań marketingowych. Wiele milionów osób szukający informacji w wyszukiwarce nie może zostać pominiętych więc bardzo duża liczba osób chcących działać w sieci i się promować, rozpoczyna działania marketingowe właśnie od optymalizacji swojej witryny.
Bezpłatne wyniki organiczne — czyli dlaczego robi się SEO!
SEO to bardzo popularna metoda marketingu internetowego. Wiele osób chce pozyskiwać z wyszukiwarki za darmo użytkowników z kilku względów. Pierwszym z nich jest efektywność działań. Dostosowanie strony internetowej do wyszukiwarki daje też możliwość pozyskiwania ruchu przez długi czas bez ponoszenia dodatkowych kosztów np. jak w przypadku reklamy czy kampanii Google Ads. Jest to korzystna długofalowa strategia marketingowa.
Bezpłatne wyniki wyszukiwań Google są też najpopularniejszą formą wyszukiwania informacji w sieci, a właścicielom witryn umożliwiają pozyskiwanie bardzo dużej ilości osób dla swojego serwisu, które są już wstępnie zainteresowaną daną tematyką i chętnie kupią nasze produktu.
Aby odpowiedzieć na pytanie — dlaczego robi się SEO, należy również przytoczyć kilka plusów samej optymalizacji. Jest ona możliwa do wykonania praktycznie przez każdą osobę posiadającą wiedzę techniczną i doświadczenie. Na rynku istnieje również dostęp do dużej liczby specjalistów SEO, oferujących optymalizację witryn, a sam sposób może nie być trudny i złożony, jednak w zależności od rekomendacji specjalisty, jak i wdrożenia może okazać się, że lepiej jest zbudować stronę od nowa, lub zmienić silnik aplikacji na bardziej przyjazną wyszukiwarce.
Optymalizacja strony internetowej pod wyszukiwarki pozwala poprawić bezpłatne wyniki wyszukiwań, które będą bez dodatkowych kosztów zapewniały stały ruch na stronie, a dodatkowo pozwolą go systematycznie rozbudowywać.
Co zawiera i jak możemy podzielić optymalizacje witryny?
Optymalizacja witryny kątem SEO rożni się w zależności od firmy ją wykonującej. Mój podział wykracza poza typową optymalizacje, jednak uważam że warto rozbudować ten element o dwa ostatnie wypunktowania, które są decydujące z perspektywy klienta.
- optymalizacja techniczna – dotyczy wszystkich aspektów technicznych jak poprawa prędkości strony, instalacja certyfikatu SSL czy zmiana wersji PHP. Wymagana jest ingerencja w kod źródłowy aplikacji a nawet opcje serwera by przeprowadzić ją prawidłową. Aspektów tej optymalizacji nie widać gołym okiem na stronie!
- optymalizacja treści– dotyczy elementów takich jak usunięcie niskiej wartości treści oraz duplikacji stron. Wielu specjalistów dodaje rekomendacje nowego schematu menu czy podstron, które należy wdrożyć by poprawić wyniki strony w wyszukiwarce.
- optymalizacja analityki – oskryptowanie sklepu lub strony firmowej jest również czynnością optymalizacyjna, która jest wykonywana bardzo rzadko przed specjalistów. Dobra analityka pozwala określić, czy ruch przyciągany z wyszukiwarki ma sens biznesowy.
- optymalizacja konwersji – konwersja jest najważniejszym punktem każdego klienta, kluczem nie jest tylko przyciągnięcie klienta na stronę z wyszukiwarki, ale również konwersja i sprzedaż produktu lub usługi, dlatego analiza i optymalizacja konwersji powinna być również rozważana podczas optymalizacji.
Zalety zatrudnienia lub wynajęcia specjalisty SEO
Zatrudnienie specjalisty lub wynajęcie agencji ma wiele plusów. Z pewnością nasza strona będzie odpowiednio dostosowana do wyszukiwarki i będziemy dzięki temu pozyskiwali ruch na naszą witrynę. Stawiając na profesjonalistę, nasza witryna będzie uaktualniana zgodnie z panującymi trendami. Specjalista nie zaszkodzi również naszej witrynie oraz rankingowi a samo wynajęcie specjalisty nie jest obecnie trudne na rynku. W porównaniu do freelancerów lub anonimowych wykonawców, zdecydowanie lepiej postawić na specjalistę.
Oferta usług SEOSkontaktuj się ze mną
SEO a Rynek Polski
Rynek polski obecnie oferuje wiele możliwości odnośnie SEO i pozycjonowania witryn. Istnieje na nim wiele firm oraz osób prywatnych proponujących wiele typów pozycjonowania i usług. Na rynku polskim znajdziemy profesjonalne agencje marketingowe, które zajmują się pozycjonowaniem przy okazji świadczenia innych usług. Będziemy mogli skorzystać też z firm, które specjalizują się jedynie w tej dziedzinie i zatrudniają profesjonalistów w swoich szeregach.
Jeśli nie chcemy z jakiegoś powodu skorzystać z usług firm, znajdziemy również specjalistów SEO działających prywatnie oraz freelancerów świadczących poszczególne usługi, które są nieco prostsze, ale i za odpowiednio niższą cenę. Na rynku polskim istnieje duże zainteresowanie pozycjonowaniem i duża konkurencja pod poszczególnymi hasłami — szczególnie tymi najbardziej prestiżowymi w wyszukiwarce. Aby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania, z pewnością warto skorzystać z pomocy profesjonalistów. Obecnie samodzielnie pozycjonowanie witryny prostymi sposobami nie jest tak skuteczne i nie przynosi tak wielu korzyści jak skorzystanie z doświadczonego specjalisty, który dzięki wiedzy może zaoszczędzić inwestowane pieniądze i lepiej je zamienić w konwersję.
Koszty SEO — agencja czy specjalista SEO?
Obecnie na rynku w podobnej cenie możemy znaleźć zarówno agencje oferujące usługi SEO, jak i prywatnych specjalistów. Ceny jednak mogą się diametralnie różnić, jednak wynika to z złożoności usługi i kwestii podejścia do optymalizacji oraz tego czy dana osoba bezpośrednio przeprowadzi techniczną optymalizacje czy wykona tylko audyt lub rekomendacje SEO. Optymalizacja i pozycjonowanie to złożony proces a jakość usługi zależy od kwoty, która zapłacisz i doświadczenia specjalisty, dlatego nie oczekuj od oferty za 100 czy 500 zł, tego samego co za kilka tysięcy PLN.