Pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych to terminy, które na stałe wpisały się do języka marketingowego. Funkcjonowanie w świecie digital wymaga nieustannego bycia na bieżąco oraz spełniania wymagań coraz bardziej świadomych konsumentów. W tej sytuacji SEO często okazuje się najlepszym rozwiązaniem, pozwalającym na maksymalne wykorzystanie potencjału wyszukiwarki. Jak to jednak wygląda w kontekście budżetu danej firmy?
Kilka słów o SEO
Pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych to terminy, które na stałe wpisały się do języka marketingowego. Funkcjonowanie w świecie digital wymaga nieustannego bycia na bieżąco oraz spełniania wymagań coraz bardziej świadomych konsumentów. W tej sytuacji SEO często okazuje się najlepszym rozwiązaniem, pozwalającym na maksymalne wykorzystanie potencjału wyszukiwarki. Jak to jednak wygląda w kontekście budżetu danej firmy?
Search Engine Optimization to proces wykorzystujący różnego rodzaju techniki on-site oraz off-site, pozwalające na zwiększenie widoczności witryny w organicznych (darmowych) wynikach wyszukiwania. Cel jest jeden: uzyskanie jak najwyższej pozycji rankingowej w SERP-ach. Bez ruchu w sieci trudno o sukces, niezależnie od branży. Nie ważne więc czy prowadzisz bloga, witrynę firmową, czy sklep internetowy – potrzebujesz optymalizacji, aby docierać do odbiorców. Mogą Ci w tym pomóc specjaliści np. z iCEA Group.
Jak długo należy czekać na efekty?
- Po pierwsze, SEO jest długotrwałym procesem, a nie jednorazowym działaniem.
- Po drugie, czas zależy od tematyki witryny, jej stanu, wielkości serwisu, celów i oczekiwań klienta. Średnio jednak przyjmuje się, że wypozycjonowanie strony (czyli poprawa jej pozycji rankingowej oraz innych współczynników widoczności) zajmuje około 3-6 miesięcy.
- Po trzecie, co najważniejsze, samo pozycjonowanie nie kończy się nigdy. Dlaczego? Z bardzo prostej przyczyny: Google nieustannie poprawia jakość korzystania ze swojej sieci, czego konsekwencją są aktualizacje algorytmów. Każda zmiana działania robotów sieciowych wymusza na właścicielach stron dostosowanie strategii.

Koszty
Prowadzenie biznesu online nie jest tanie – to należy sobie uświadomić. SEO jest jednym z kosztów, które powinieneś brać pod uwagę. Przychody, jakie generuje, sprawiają jednak, że jest to naprawdę dobra inwestycja. Możesz je konkretnie obliczyć, sprawdzając ROI (Return On Investment).
Wskaźnik ten pozwala zmierzyć rzeczywisty zysk z wydatków związanych z optymalizacją. Musisz więc uwzględnić budżet, jakim dysponujesz oraz wszystkie koszty związane z prowadzeniem zaplanowanych działań. Dzięki temu dowiesz się, czy strategia przekłada się na wzrost dochodów, czy też powinieneś wdrożyć jakieś zmiany. Wystarczy zysk netto podzielić przez zainwestowany kapitał, a otrzymany wynik pomnożyć razy 100.

Pamiętaj, działania optymalizacyjne to często wiele elementów niewidocznych dla oka. Content to jedynie połowa sukcesu, ale i o niego należy zadbać. Jeśli więc zdecydujesz się na współpracę z agencją, musisz wziąć pod uwagę dodatkowy koszt w postaci copywritera, który szybko i profesjonalnie przygotuje wpisy na Twojego bloga.
Aby dokładnie określić koszty, potrzebny będzie audyt. To na jego podstawie agencja wyceni koszty procesu optymalizacji. Dowiesz się także, jakie są mocne i słabe strony Twojej witryny. Być może wtedy podejmiesz decyzję, czy wolisz skupić się na działaniach on-site, czy off-site.
Dlaczego warto zainwestować w SEO?
Jeśli myślisz o swojej strategii długoterminowo i zależy Ci na rozwoju kanałów sprzedaży oraz komunikacji, to optymalizacja jest najlepszym rozwiązaniem. Budowanie widoczności w wynikach organicznych pozwoli Ci w perspektywie czasu obniżyć koszty pozyskiwania klientów. Dodatkowo efekty SEO są dużo trwalsze niż płatnych reklam. Dzięki temu rozwiązaniu będziesz mieć szansę na wyprzedzenie konkurencji, a także stworzenie lojalnej bazy powracających odbiorców.

Kto nie powinien korzystać ze strategii optymalizacji?
Jeśli Twoim głównym celem biznesowym jest szybkie generowanie sprzedaży bądź pozyskiwanie leadów, najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z technik SEM (Search Engine Marketing). Chodzi bowiem o płatne kampanie reklamowe w Google czy mediach społecznościowych, których efekty są natychmiastowe. Pamiętaj jednak, że ich zasoby kończą się wraz z zaprzestaniem finansowania.
Wnioski
Teraz dużo łatwiej będzie Ci podjąć decyzję, czy strategia optymalizacji SEO jest dla Ciebie. Pamiętaj jednak, że nie jest to technika zarezerwowana jedynie dla wielkich korporacji. Spokojnie mogą z niej skorzystać lokalni przedsiębiorcy, mikrobiznesy, małe i średnie firmy, a także osoby prywatne. Powodzenia!