Większość webmasterów zadaje sobie pytanie – jak wybrać dobry hosting www w Polsce?
Żeby odpowiedzieć na to pytanie, należy przeanalizować kilka bardzo ważnych kwestii. W tym tekście znajdziecie wiele pożytecznych informacji, które są przeznaczone „raczej” dla osób początkujących i średnio-zaawansowanych.
Co ważne, we wpisie odpowiem na bardzo wiele pytań zadawanych przez internautów – jednocześnie zapraszam Was również do wyrażenia swoich opinii i doświadczeń na temat hostingodawców.
Chciałbym poinformować o tym, iż wpis ma charakter czysto informacyjny, nie zaś reklamowy. Bazuję na swoim doświadczeniu oraz pracy z ponad setką stron www – zarówno na polskich, jak i zagranicznych serwerach. Żadna firma nie zapłaciła mi za wpis i promocje ich usług. We wpisie dowiecie się, jakie rozwiązania hostingowe polecam, a także na co zwracam uwagę przy wyborze hostingu www.
Jeżeli jesteście właścicielami firmy hostingowej – mogę przetestować Wasz serwer, ocenić go oraz zamieścić tutaj informacje o nim (z linkiem ). Natomiast w przypadku uznania mojego wpisu za krzywdzący i nieprofesjonalny, napiszcie mi proszę swoją opinie i argumenty.
Jeżeli natomiast jesteście całkowitymi laikami, zapraszam Was do przeczytania mojego słowniczka z infografikami dotyczącymi pojęć związanych z hostingami i serwerami.
Na początku zapoznajmy się z zasadami wyboru hostingu
Potencjał i ruch twojego serwisu bądź sklepu www
Potencjał i ruch (traffic) – jeżeli tworzycie stronę internetową od zera – jak chociażby prostą stronę firmową opartą o jeden z popularnych CMSów – musicie zadać sobie pytanie, do jak licznej grupy odbiorców będzie ona adresowana. To pozwoli zadecydować, jak duży potrzebny będzie Wam pakiet hostingowy.
Jeżeli nie zamierzacie podejmować działań marketingowych, na przykład poprzez pozycjonowanie czy też inne formy promocji, możecie zdecydować się na najtańszy pakiet hostingu w roku 2017. Nigdy nie przekroczy limitów czy obciążeń, a nawet jeśli zamierzacie podjąć jakieś działania promocyjne, może minąć rok, dwa, a nawet trzy lata za nim konieczna okaże się migracja na mocniejszy hosting.
W przypadku sklepów internetowych i aplikacji, wygląda to nieco inaczej. Wszystko bowiem zależy od wielkości sklepu i jego budowy (niektóre z systemów e-commerce bardzo obciążają serwer). W takich sytuacjach powinniście z góry zakładać, że dość szybko konieczne okaże się przeniesienie pakietu hostingowego na wyższym poziom. Dlatego też na samym początku warto sprawdzić (bądź zapytać hostingodawcy), czy możliwe jest bezbolesne przejście na wyższy pakiet.
Aplikacje rządzą się swoimi prawami i technologiami. Wydaje mi się, że w sytuacji, gdy ktoś tworzy aplikacje internetowe, to doskonale wie, jak dobrać do niego hosting, a raczej swój własny serwer.
Oprogramowanie, panel administracyjny, informacje i możliwości
W przypadku osób początkujących, ma to bardzo ważne znaczenie. Sam wygląd panelu hostingowego, a także jego możliwości oraz opis dokumentacji poszczególnych funkcji, są szalenie ważne i mogą przesądzić o przydatności całego systemu.
Warto więc wszystko dokładnie sprawdzić i nie bać się zadawania pytań. Pamiętajcie jednak o tym, że hostingodawcy otrzymują tysiące maili z prostymi pytaniami, dlatego wielu z nich odpisuje po dość długim czasie.
Panele hostingowe posiadają szereg funkcji, takich jak:
- automatyczna instalacja oprogramowania (wordpress, prestashop i inne cmsy i e-commerce),
- monitoring serwisu, jego obciążenia i transferu danych oraz logów serwera,
- kopie zapasowe,
- zarządzanie DNS i subdomenami,
- wiele, wiele innych (przykłady w zdjęciach poniżej).
Najpopularniejsze aplikacje hostingowe to:
- Parallels Plesk Panel,
- cPanel,
- DirectAdmin.
Wielu hostingodawców posiada również własne autorskie panele – przykładem jest home.pl:
Kolejnym z istotnych aspektów jest oprogramowanie serwera, na którym znajduję się hosting, w tym np. wersje PHP czy ilość modułów PHP, które są zainstalowane.
Pamiętajmy o tym, że wiele systemów (jak magento czy prestashop) ma określone wymagania oprogramowania, wersji PHP! Jeżeli kupimy hosting, który nie ma takich modułów, to… mamy problem.
Większość poważnych hostingów posiada prawidłowe oprogramowanie i na nim wszystko działa – nikt bowiem nie pozwoliłyby sobie na stratę klienta poprzez takie „Januszostwo”!
Kwestie bezpieczeństwa i kopie zapasowe
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak ważny jest podpunkt związany z bezpieczeństwem czy też z wykonywaniem kopii zapasowych. Większość poważnych i dobrych hostingów zawiera tą usługę oraz umożliwia pobieranie kopii zapasowych. Niestety, istnieje też wiele firm, które, z chęci uzyskania większego zysku, oszczędzają na kopiach i administratorach. Jeżeli uważacie, że przesadzam, polecam zapoznanie się z informacjami na ten temat – tutaj.
Pamiętajcie o tym, że gdy coś się stanie, to Wy macie problem.
Wasz strona przestanie działać, a przecież każdy dzień to strata potencjalnych klientów, zysków i czynników związanych z SEO (widoczność serwisu).
Gdy w stronę internetową inwestujesz własne pieniądze, w jednej chwili możesz wszystko stracić.
Adnotacja:
Sam wykonuje dodatkowe kopie zapasowych swoich stron (oprócz tego, co mam w ofercie hostingowej). Dlatego polecam to również Wam – cykliczne wykonywanie kopii na stronach WordPress jest bardzo proste a gdy coś się stanie, można w kilka minut przywrócić stronę do życia. Oczywiście na innym hostingu.
Analiza firmy hostingowej
Poprzez analizę rozumiem przeczytanie informacji znajdują się na stronie firmy, jej regulaminu, danych na temat tego, od jakiego czasu działa na rynku, a także ewentualnych poradników, FAQ oraz… cennika. Jeżeli na stronie znajdują się konkretne informacje o tym, gdzie znajdują się serwery, ich kopie etc., jest to na pewno coś, czemu można zaufać. Na pewno bardziej niż zapewnieniom.
Opinie w Internecie
Niestety jest to podpunkt dodany dla śmiechu. Dlaczego? Dzisiaj już praktycznie w Internecie nie ma normalnych, niepromocyjnych opinii. Marketing szeptany, spamerka i temu podobne praktyki to chleb poprzedni dla wielu ludzi.
Pamiętajmy również ze w przypadku hostingów zawsze ktoś będzie niezadowolony. Nie da się dogodzić wszystkim. Co ważne, osoby niezadowolone zazwyczaj próbują wylać swoją frustracje w postaci negatywnej opinii.
Dużo trudniej zmotywować zadowolonego klienta do podzielenia się dobrą informacją na temat danej usługi – uważa on bowiem, że jeżeli coś działa, to nie zależy tego specjalnie ogłaszać. Opinie działają również w drugą stronę – myślicie ze firmy hostingowe nie płacą za pozycjonowanie pozytywnego wizerunku?
Ostatnio jedna z największych firm hostingowych w Polsce kupiła… największe forum dyskusyjne dotyczące hostingów, na którym obecnie, w przypadku zadawania pytań, nie można wskazać konkurencyjnej oferty (ponieważ w nowym regulaminie znajduje się zapis „zakaz reklamy”).
Promocje i reklamy – czy najwięksi są najlepsi?
Widzieliście reklamę danego hostingu w telewizji, w gazecie lub słyszeliście o nim w radiu? Wniosek może być jeden – jest to oferta, za którą przepłacicie. W przypadku takich hostingów, reklamy zawsze zawierają slogany typu „promocje”, „tanio”, „3 miesiące, rok za darmo” etc. Niestety, najczęściej bywa tak, że z oszczędnością po stronie klienta ma to niewiele wspólnego.
Kapitalizm polega na reklamie, ale też na zarabianiu – nie po to jest reklama w telewizji, by ceny takiego hostingu były konkurencyjne Niestety, targetem takich zabiegów w większości przypadków są osoby niedoświadczone w tego typu sprawach, a także wszelcy „znawcy”, którym wydaje się, że doskonale wiedzą, co wybrać w przypadku swojej strony internetowej.
Wydajność i zawartość oferty
Najważniejszy punkt wpisu – wydajność serwerowa, obciążenie i informacje o ofercie. 80% stron internetowych nie potrzebuje fajerwerków w postaci specjalistycznych baz danych czy też innych dodatków.
Moim zdaniem warto także zwrócić uwagę na lokalizacje serwerów – muszą znajdować się w Polsce.
Niestety nie posiadam analizy pakietów hostingowych, dlatego ciężko mi się wypowiedzieć na temat wydajności. Ale to jest tylko jeden z elementów. Bardzo ważna jest również wydajność Waszej strony www – jeżeli jest ona odpowiednio przygotowana i zoptymalizowana, będzie działać prawidłowo i szybko na większości serwerów.
Pamiętajcie o tym, by zwracać uwagę na tzw. limit transferu i pojemność oraz to, jaka jest gwarancja uptime serwerów.
W moim przypadku zwracam uwagę przede wszystkim na:
- pojemność konta,
- limit transferu,
- jaki został użyty dysk twardy (czy SSD),
- wersje PHP,
- certyfikat SSL (czy oferują instalację darmowego certyfikatu SSL, np. let’s encrypt),
- dostęp FTP/SFTP/SSH
- backup,
- bazy danych MySQL,
- możliwość przejścia na wyższy pakiet,
Moim zdaniem, na rok 2017 nie ma sensu pisać na temat tego typu zagadnień, ponieważ większość hostingodawców posiada najważniejsze rzeczy w ofercie, które zaspokoją 80% klientów (PHP, baza danych, MySQL, backup).
Profesjonalizm oraz wsparcie helpdesku i administratorów
Współpraca i pomoc są bardzo ważnymi elementami oferty, ale muszą mieć też swoje granice. Pamiętajmy o zasadzie wzajemnego zaufania i normalności – administrator hostingu ma monitorować serwery i to jest jego praca. Jeżeli nie działa Wam strona, to zazwyczaj nie jest jego wina, a Wasza, ewentualnie firmy, która odpowiadała za przygotowanie strony. Dlatego też, zamiast wystawiać negatywną opinie, zastanówcie się dobrze, czy na pewno taka opinia jest sprawiedliwa.
Przykład dobrej współpracy?
- Gdy szybko otrzymamy informacje na temat przechowywania danych – takie informacje są niezbędne do wypełnienie formularza GIODO, by móc przechowywać dane bez łamania prawa,
- W przypadku przejścia na wyższy pakiet – czy musimy sami wykonywać działania czy może zajmie się tym ktoś od hostingu?,
- Uzyskanie backupów, przywrócenie strony – czas działania, pomoc,
- Zapytania w sprawie rozszerzenia hostingu, włączenia danej opcji czy też jej zablokowania – konkretna odpowiedź z uzasadnieniem.
Cena hostingu
W przypadku ceny, najważniejsze jest to, aby nie przepłacić za hosting. Jeżeli dysponujemy nową stroną, to nie potrzebujemy wysokiego pakietu hostingowego. Wystarczy najtańsza opcja hostingowa, dowolnego hostingu www.
Proponowane rozwiązania hostingowe dla początkujących webmasterów, firm (jeżeli jesteś właścicielem hostingu a chciałbyś tu być – napisz)
Podsumowanie i mój wybór
Moim zdaniem, najważniejszym elementem jest wiedza – jeżeli znamy kogoś, kto nam pomoże skonfigurować serwer, warto wtedy zastanowić się nad hostingiem VPS.
Koszt takiego serwera to 15 zł miesięcznie w OVH, a spokojnie wystarczy w przypadku większości stron czy też początkujących sklepów internetowych!
Niestety, takie rozwiązanie powoduje, że potrzebujemy kogoś, kto nam to skonfiguruje i zadba o kondycje serwera.