ksiazka seo
Źródło: midjourney

Skuteczne pozycjonowanie: Jak zaistnieć w globalnym świecie internetu

Internet: Morze możliwości i wyzwań

Ostatnio zaktualizowany:

Internet to ogromny zbiór informacji, do którego dostęp mają miliony osób na całym świecie. Ze względu na swoją globalność, umożliwia szybkie i relatywne tanie dotarcie do określonej grupy docelowej. Z drugiej jednak strony, z tego samego powodu mnóstwo podmiotów nie jest w stanie wybić się ponad rzeszę podobnych, konkurencyjnych przekazów. Wszystko to sprawia, że skutecznego istnienia i działania w sieci trzeba się nauczyć.

W ogromnej mierze ułatwia to pozycjonowanie stron www. Chcąc w sposób krótki i rzeczowy wyjaśnić, czym ono jest, należałoby powiedzieć, iż mowa tu o procesie budowania pozycji stron www w internetowych wyszukiwarkach, takich jak Google czy Bing.

Działanie pozycjonowanie na prostym przykładzie

Gdy użytkownik Internetu chce znaleźć interesujące go informacje bądź firmę, która spełniłaby jego oczekiwania, wprowadza w polu „szukaj” wyszukiwarki odpowiednie zapytania. Przykładem może być tu chociażby „buty Warszawa” czy „sklep obuwniczy w Warszawie”.

Zadaniem wyszukiwarki jest znalezienie wyników najbardziej odpowiadających temu zapytaniu. Wyświetla ona więc listę stron internetowych, uporządkowaną według przygotowanego rankingu.

Wyniki w wyszukiwarce a algorytmy i czynniki wpływające na wynik

Na jakiej podstawie jest on budowany? Branych pod uwagę jest szereg czynników, znanych jak określana liczbą linków do niej odsyłających, odpowiednie teksty marketingowe i właściwa budowa serwisu. Do tego istnieje wiele czynników, o których nic nie wiadomo.

Zadaniem pozycjonowania jest więc to, aby pozycja we wspomnianym rankingu była jak najwyższa.

Jak bowiem wskazują badania, strony znajdujące się na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania mogą liczyć na największe zainteresowanie. Cieszą się one również wysokim zaufaniem – użytkownicy są bowiem przekonani, że tak popularna witryna musi być bezpieczna i profesjonalna.

Chcąc znaleźć się na wysokich pozycjach wyszukiwania, konieczne jest przeprowadzenie szeregu zaawansowanych czynności. Ogromne znaczenie ma między innymi wygląd i kod strony. Jest ona bowiem analizowana i oceniana przez algorytmy wyszukiwarki. Algorytmy decydują, jak wysoko strona zostanie oceniona. Musi więc działać w sposób sprawny i zoptymalizowany.

Pozycjonowanie to także działania marketingowe, ukierunkowane na optymalizacje strony, prowadzenie kampanii sponsorowanych czy działalności na portalach społecznościowych – Wszystkie te działania przekładają się na wynik.

Pozycjonowanie filmów YouTube

Poza stronami internetowymi, procesowi pozycjonowanie mogą podlegać również pojedyncze filmy publikowane w serwisie YouTube, a także całe kanały. Jest to więc doskonała okazja do tego, aby lepiej wypromować swoją twórczość w sieci.

W jaki sposób jest to realizowane? Przede wszystkim tworzone są chwytliwe tytuły i opisy filmów, które mają zainteresować osoby przeglądające wyniki wyszukiwania. Wpływ na wysoką pozycję mają również odpowiednio przygotowane tagi, nazwy plików, a także promocja filmów w innych popularnych serwisach.

Wyniki organiczne wyszukiwarki internetowej

W przypadku każdego pozycjonowania, najważniejsze są dla nas wyniki organiczne. Mowa tutaj o wspomnianych wcześniej pozycjach na liście wyszukiwania – to z nich generowany jest największy ruch internetowy, dlatego są istotne dla każdej kampanii.

Konieczne jest zadbanie o to, aby nasza strona znalazła się na liście TOP10 najwyżej wyświetlanych wyników dla możliwe jak największej liczby fraz kluczowych. Dzięki temu więcej użytkowników będzie miało okazje, by do nas trafić.

Rodzaje pozycjonowania

Ciężko jest określić wszystkie rodzaje pozycjonowania, często jest to zależne od umowy między firmą, a klientem. Dodatkowo również rodzaje pozycjonowania są często powiązane ze sobą i wykonywane jednocześnie. Moim zdaniem można wyróżnić najważniejsze rodzaje:

  • Pozycjonowanie za efekty

Jest to bardzo korzystna forma pozycjonowania, z perspektywy klienta – opłacą usługę dopiero wtedy gdy wybrana przez niego. Dlatego płaci za efekty i za konkretne frazy kluczowe. Wiele firm wycofało się z tego modelu płatności ponieważ często wiele zainwestować by osiągnąć wynik który nigdy nie jest gwarantowany.

  • Pozycjonowanie long tail

Czyli tak zwany długi ogon. Mowa o procesie pozycjonowania długich, rzadziej używanych fraz kluczowych. Skutecznie przeprowadzone, może przynieść nam setki a nawet tysiące fraz kluczowych z mała liczbą wyszukań.

  • Pozycjonowanie lokalne

Nastawione na zdobycie klientów mieszkających w pobliżu naszej firmy. Wykorzystywana jest w tym przypadku usługa geolokalizacji, która dostosowuje otrzymane wyniki wyszukiwania do miejsca pobytu użytkownika sieci.

Dzięki temu oraz wykorzystaniu takich narzędzi jak Google Maps, możemy realizować pozycjonowanie w obrębie jednego regionu, miasta, a nawet dzielnicy. Dodatkowo taki typ skupia sie na pozycjonowaniu fraz kluczowych powiązanych z daną lokalizacją.

Skuteczne i profesjonalne pozycjonowanie a cena usługi

Jak nietrudno się domyślić, pozycjonowanie kosztuje. Nie da się zrobić tego skutecznie samemu, jeżeli nie posiadamy wystarczającej wiedzy. Pomimo tego, nie każda firma jest w stanie zapewnić nam spodziewanych efektów? Na co więc powinniśmy uważać?

Po czym poznać rzetelną firmę, specjalistę SEO?

Rynek firm pozycjonerskich jest dość szeroki i zróżnicowany. Wiele z nich pracuje jednak w taki sposób, aby jak najmniejszym pokładem pracy zdobyć wynagrodzenie. Dobra firma zrobi wszystko, abyście byli zadowoleni.

Przede wszystkim przeprowadzi sumienną analizę potrzeb i stanu technicznego strony, przygotuje szczegółowe raporty, poinformuje, co należy zrobić i w końcu przeprowadzi kompleksowe zadania, nastawione na optymalizacje całej strony i przygotowanie odpowiednie listy fraz kluczowych. Co również istotne, nie będzie realizowała działań jak najniższym kosztem (spam, duplikacja treści, i inne „czarne” czynniki).

Cena to nie wszystko!

Wiele firm kusi niską ceną, dzięki czemu stwarza wrażenie możliwości uzyskania łatwych oszczędności. Pamiętajmy jednak, że skuteczne pozycjonowanie wymaga kompleksowych i długofalowych zadań. Prawdziwy sukces nie zostanie osiągnięty po dwóch dniach, za kilka złotych. Proszę też pamiętać ze niska cena oznacza niskie wydatki na państwa pozycjonowanie przez firmę.

Współpraca a SEO – Klient

Nie wszystko będzie „po Twojemu”. W omawianej branży ważne jest zaufanie do umiejętności i profesjonalizmu zatrudnionych osób. Pamiętajmy, że pozycjonerzy znają się na swojej pracy i doskonale wiedzą, co należy zrobić, aby pozycja w wyszukiwarce była wyższa. Warto więc zostawić im pewną swobodę działania.

Tanie pozycjonowanie – czy warto zaufać?

Jak już zostało powiedziane, pozycjonowania nie można wykonać na szybko i bez odpowiedniego przygotowania. Proces ten wymaga długofalowej strategii, a rzeczywiste efekty będziemy mogli zaobserwować dopiero po kilku miesiącach.

⚠️ Pomimo tego, wiele firm pozycjonerskich oferuje gwarancje wyników i wzrost odwiedzających. W rzeczywistości są to puste obietnice, a sam efekt jest bardzo krótkotrwały bądź budowany jak najniższym kosztem inwestycji.

W niektórych sytuacjach takie praktyki mogą doprowadzić nawet do zepsucia strony i obniżenia generowanego na niej ruchu.

Co więcej, zdarzają się również sytuacje, w których pozycjonowanie wykonywane jest w sposób niezgodny z zasadami działania wyszukiwarek. Zazwyczaj jest to związane z niskimi wydatkami na pozycjonowanie – tym samym firma robi to jak najniższym kosztem. Może to wiązać się z uzyskaniem korzystnych wyników, jednak prędzej czy później istnieje możliwość ze dotkną nas kary od wyszukiwarki.

Rozliczenia w pozycjonowaniu

Wszelkie działania związane z pozycjonowaniem mogą być rozliczane na kilka różnych sposobów:

  • pozycjonowanie za efekt – bardzo korzystne z perspektywy klienta ponieważ płaci za efekt w postaci frazy kluczowej
  • pozycjonowanie za widoczność, ruch – jest to opłata w formie abonamentu, który dotyczy konkretnego okresu prowadzenia działań pozycjonerskich. Zapłacić możemy więc na przykład za usługi, które będą realizowane przez kolejne 3 miesiące.
  • za konwersje – czyli stosunek wyświetleń linku do rzeczywistych działań odbiorców przekazu (np. związanych z przejściem do strony docelowej).

Kursy SEO – czy warto?

Pozycjonowanie i optymalizacja to dziedzina, w której stosunkowo łatwo można się wyszkolić.

Konieczne jest jednak samozaparcie i skorzystanie z wielu poradników i samouczków, szczególnie jeżeli chodzi o blogi internetowe, których jest bardzo wiele. Nie rekomenduje kupna książek związanych z SEO ponieważ trendy bardzo szybko się zmieniają, a często jest w nich napisane to samo co na blogach internetowych.

Kursy z zakresu SEO mają wiele do zaoferowania, zwłaszcza gdy prowadzi je doświadczony specjalista, uczący na podstawie rzeczywistych przykładów stron. Chociaż internet pełen jest blogów z wiedzą na ten temat, odpowiednio przygotowany kurs umożliwia zgłębienie skondensowanej i praktycznej wiedzy w zwięzłej formie. Z mojego doświadczenia wynika, że posiadanie certyfikatów SEO może robić wrażenie na rekruterach czy klientach mniej zaznajomionych z branżą. Jednak dla menedżerów SEO, praktyczne doświadczenie zawsze stoi na pierwszym miejscu.

Najlepsze wyjście? Praca jako stażysta, junior

Wiele firm marketingowych szuka osób, które mogły by im pozycjonować strony klientów. Zapewniają przy tym dobre warunki jak i możliwości rozwoju. Z perspektywy nauki i rozwoju jest to najlepsze wyjście w przypadku edukacji z SEO.

⚠️ Warto pamiętać o tym by szukać stażu w poważnej i doświadczonej firmie która ma doświadczenie i specjalistów od których można będzie się wiele nauczyć.

Narzędzia SEO

Bez specjalistycznego oprogramowania, pozycjonowanie nie byłoby tak skuteczne, jak może być. Z jakich więc narzędzi można skorzystać?

  • Google Search Console – usługa rozwijana przez firmę Google. Dostarcza nam pełne informacji na temat naszej witryny w wynikach wyszukiwania chociażby to z jakich fraz kluczowych pozyskujemy ruch do naszej strony.
  • Google Analytics – bardzo rozbudowane narzędzie analityczne, za pomocą którego jesteśmy w stanie śledzić między innymi efektywność działań marketingowych.
  • Ahrefs, Majestic – za ich pomocą możemy analizować rozbudowane dane dotyczące linków pozycjonujących.

Jest jeszcze wiele, wiele więcej narzędzi, których używa się do black hat czy też analityki – wymienione tutaj są najbardziej znane i najczęściej z nich korzystam 😊

Czy wszystko da się wypozycjonować?

Nie jest to oczywiście możliwe – niektóre frazy kluczowe są bardzo oblegane przez wielkie internetowe marki – tym samym nie mamy szans na dobre wyniki a budowa pozycji „takiej” frazy kluczowej może trwać latami. Pamiętać musimy jednak o tym, że każda strona internetowa oraz wszystkie umieszczone w niej informacje, produkty czy usługi mogą stać się bardziej popularne. Wszystko dzięki poprawie pozycji w wynikach wyszukiwania.

Jeżeli więc będziemy cierpliwi i zdecydujemy się na realizację sprawdzonych działań, możemy odnieść sukces, który przyniesie nam rzeczywisty zysk.

FAQ

  • Czy cena jest głównym wyznacznikiem dobrej usługi pozycjonowania?

Niekoniecznie. Wielokrotnie niska cena może oznaczać niską jakość usługi i skróty w procesie pozycjonowania, które mogą przynieść więcej szkody niż korzyści.

  • Jak rozpoznać rzetelną firmę specjalizującą się w SEO?

Rzetelna firma przeprowadzi dokładną analizę potrzeb klienta, przygotuje szczegółowe raporty oraz nie będzie realizować działań o wątpliwej jakości, takich jak spam.

  • Co to są kary od wyszukiwarek?

Jeśli pozycjonowanie jest wykonywane w sposób niezgodny z zasadami działania wyszukiwarek, strona może otrzymać karę, która obniży jej pozycję w wynikach wyszukiwania lub nawet całkowicie ją z nich wyeliminuje.

  • Jakie są najpopularniejsze formy rozliczeń za usługi pozycjonowania?

Można wyróżnić rozliczenia za efekt, za widoczność i ruch oraz za konwersje.

  • Czy warto uczyć się pozycjonowania samodzielnie?

Można się nauczyć podstaw SEO samodzielnie, korzystając z różnych źródeł w internecie, jednak profesjonalne pozycjonowanie wymaga doświadczenia i ciągłego kształcenia się w tej dziedzinie.

  • Jakie są ryzyka związane z niewłaściwym pozycjonowaniem?

Niewłaściwe praktyki pozycjonowania, takie jak spam czy duplikacja treści, mogą prowadzić do kar od wyszukiwarek, co może negatywnie wpłynąć na widoczność strony w internecie.

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.