Do odbiorców przekazów promocyjnych od zawsze przemawiały obrazy. To właśnie one były swego rodzaju przekaźnikiem intencji agencji reklamowych, pełniąc jednocześnie rolę symboli – dobrobytu, walki o swoje czy szczęścia. Przede wszystkim jednak w sposób prosty i atrakcyjny przedstawiały firmę, produkt bądź usługę.
Tak jest nadal, dlatego reklama wizualna wciąż jest dominującą formą promocji w szeroko pojętym marketingu. Związana jest ona z użyciem obrazu w różnej formie celem dotarcia do wybranej grupy konsumentów i przekonania ich do pożądanych decyzji zakupowych.
Grafika komputerowa – milowy krok w reklamie
W historii marketingu wyróżnia się kilka rewolucyjnych zmian, które w sposób znaczący zmieniły rynek reklamy. Wiele lat temu mianem tym określano wynalezienie druku, następnie wprowadzenie radia i telewizji, a jeszcze niedawno uruchomienie Internetu i stworzenie grafiki komputerowej.
Potykacz z grafiką komputerową
To właśnie różnego rodzaju programy graficzne na zawsze zmieniły sposób przygotowywania przekazów promocyjnych. Za pomocą komputera możemy bowiem stworzyć dowolny obraz i nie jesteśmy przy tym ograniczani niczym, z wyjątkiem naszej wyobraźni. Powstanie i rozwój grafiki komputerowej sprawił więc, że przekazy stały się bardziej rozbudowane i przede wszystkim atrakcyjniejsze.
Rodzaje reklam wizualnych
Wykorzystując wszystkie zdobycze techniki, agencje reklamowe dysponują wieloma formami przekazów reklamowych. Spośród nich wymienić można trzy najważniejsze kategorie.
Pierwsza z nich dotyczy reklamy wewnętrznej, tak zwanej indoor. Związana jest ona z promocją w miejscach sprzedaży, na targach handlowych i w siedzibach firm. Na drugim biegunie znajduje się reklama zewnętrzna, czyli outdoor. Mowa w tym miejscu o promocji poza miejscem zamieszkania i pracy odbiorców, czyli na ulicach, środkach komunikacji miejskiej, ale także między innymi w kinach czy restauracjach.
Producenci reklamy zewnętrznej mają bardzo szerokie pole do popisu. Przygotowują one rozmaite banery, bilboardy czy ekrany LED z reklamą dynamiczną i wiele innych materiałów promocyjnych, które spotkać można niemal wszędzie.
Trzecim rodzajem reklamy wizualnej będzie natomiast promocja wykorzystująca najważniejsze media – telewizję, radio, prasę oraz reklama internetowa
Zalety reklamy wizualnej
Najmocniejsza stroną reklamy wykorzystującej obraz jest siła przekazu. Za pomocą pojedynczej grafiki jesteśmy bowiem w stanie przekazać więcej niż przy użyciu długiego, nudnego tekstu, który znuży odbiorców po kilku sekundach.
Wizualizacja marki to najlepszy sposób na to, aby budować jej pozycję na rynku, a także dotrzeć do masowego odbiorcy przy wykorzystaniu wszelkich środków przekazu.
Koszty reklam wizualnych
Oczywiście ceny uzależniony są od formy promocji. Praca nad reklamą telewizyjną czy prasową wymaga poniesienia znacznie większych kosztów niż promocja w Internecie – często przygotowanie atrakcyjnego przekazu wizualnego kosztuje wiele tysięcy złotych. Do tego dochodzi chociażby potrzeba wykupienia czasu antenowego.
Zdecydowanie mniej zapłacimy za pojedyncze billboardy czy banery. Ich cena może wynieść od kilkudziesięciu do kilkuset złotych za sztukę