Personal Branding — Jak budować własną markę. Jesteś freelancerem, artystą lub specjalistą? Przeczytaj ten krótki poradnik!

 w Marketing internetowy, Poradniki, Reklamy,

Personal Branding to świadome budowanie swojej marki i nazwiska na rynku oraz dbanie o nie poprzez konkretne czynności. Niewiele osób stosuje jednak personal branding, gdyż nie wie do końca, jak on działa, nie ufa mu czy po prostu nie potrafi prowadzić tej strategii marketingowej. Budowanie własnej marki na rynku jest jednak bardzo ważne — szczególnie przydatne w dobie dużej konkurencji i coraz wyższych wymagań klientów.

Personal branding to również nie tylko reklama swoich usług, ale też i podnoszenie wiedzy czy konkretne działania marketingowe. Czym zatem jest personal branding? Jak go wykonywać? Dlaczego jest taki ważny? Odpowiedzi, przydatne wskazówki oraz podpowiedzi prezentujemy poniżej.

Personal brandingPotrzebujesz wyrobienia marki w internecie? Skontaktuj się ze mną!


Personal Branding — Czym jest?

Personal branding to budowanie własnej marki, traktowanie swojej osoby jako produkt i sprzedawanie go zgodnie z zasadami marketingu. Cały proces polega na samo promocji i promowaniu swojej osoby, aby stała się ona rozpoznawalna, atrakcyjna komercyjnie i pożądana. Naszą osobę jak każdy inny produkt może promować i reklamować, dzięki czemu osiągniemy wiele korzyści. Pod personal brandingiem kryje się wiele działań, które mają za zadanie zwiększyć naszą wartość na rynku, rozreklamować nas i sprawić, że wiele osób będzie chciało z nami współpracować.

Personal branding możemy przeprowadzać w różnych branżach, choć najbardziej sugerowany jest w branżach twórczych, gdzie ważnym elementem jest nazwisko autora. Z pewnością będą to zawody ze świata cyfrowego takiej jak copywriter, grafik, fotograf, freelancer, ale też i zawody tradycyjne jak informatyk czy artysta. Promować własne nazwisko możemy zarówno, będąc profesjonalistami, freelancerami, ale też, jak i osobami nieznanymi. Nie musimy również posiadać do tego wielu środków czy wysokich kompetencji.


Dlaczego personal branding jest tak ważny?

Personal branding, czyli budowanie własnej marki jest bardzo ważne z kilku względów. Pierwszym z nich jest fakt, iż jeśli będziemy się reklamować, staniemy się popularni. To z kolei będzie przekładało się na lepsze propozycje pracy i wyższe zarobki. Wiele osób tylko dzięki temu, że jesteśmy znani, będzie chciało nas zatrudnić, czy z nami współpracować. Kolejnym powodem jest tworzenie się nowych możliwości. Im więcej osób dowie się o naszym istnieniu, a my przedstawimy im siebie w pozytywnym świetle, tym więcej dróg rozwoju czy propozycji współpracy otrzymamy. Dodatkowo takie działania pozwolą na odpowiednie wy pozycjonowanie imienia i nazwiska w wyszukiwarce Google — tym samym każda osoba, która szuka informacji o tobie — trafi na pozytywne rezultaty informujące o tobie.

Dzięki temu możemy jeszcze bardziej zwiększać swoją rozpoznawalności i budować własne nazwisko. Oprócz wymiernych korzyści finansowych i większego zarobku spowodowanego większą ilość klientów będziemy mogli pozwolić sobie na zwiększenie cen i lżejszą pracę. Jeśli będziemy wypromowani i rozpoznawalni oraz posiadali swoje nazwisko — markę, za te same czynności otrzymamy więcej profitów i wynagrodzenia. Prowadząc personal branding, możemy stworzyć „brand” na rynku i znacznie wzmocnić swoją pozycję posiadając w dalszym ciągu te same kwalifikacje czy wykonując te same czynności.


Działania marketingowe i reklama — zareklamuj swoje nazwisko jak produkt!

Pierwszym z trzech elementów personal brandingu jest reklama naszej osoby. Nawet najlepszy specjalista nie odniesie sukcesu, jeśli nie dowie się o nim wiele osób. W tym celu mamy do wyboru wiele możliwości. Z pewnością można założyć własną stronę internetową, gdzie będziemy prezentować swoją ofertę potencjalnym klientom. Możemy również skorzystać z reklam w Google czy na Facebooku które również pozwalają reklamować się skutecznie i ekonomicznie.

Dobrym pomysłem jest nawiązywanie kontaktu bezpośrednio z firmami i markami, oferując im swoje usługi. Do działań reklamowych można zaliczyć dodanie swojej oferty w internecie np. na forach branżowych. Dobrym pomysłem jest też szerzej pojęta reklama internetowa, czyli artykuły sponsorowane czy influencer marketing, dzięki któremu będą polecać nas osoby znane i już rozpoznawalne. Jeśli posiadamy nieco więcej środków na reklamę, możemy wybrać promocję w lokalnej rozgłośni radiowej lub prasie.

Nie są to wielotysięczne sumy, a z powodzeniem pozwolą nam zdobyć status osoby rozpoznawalnej. Ważnym punktem reklamy jest obecność w social mediach. Powinniśmy założyć np. na FB profil swojej “marki” i oferować na nim usługi. Wiele osób dowie się o nas, wyszukując konkretnych firm, a takie miejsce będzie też przydatne do publikowania wartościowego contentu i budowania swojego pozytywnego wizerunku.


Tworzy wizerunek specjalisty — stań się rozpoznawalny.

Drugim bardzo ważny elementem personal brandingu jest tworzenie marki samej w sobie. W tym celu warto budować wizerunek profesjonalisty i stawać się rozpoznawalnym. Jeśli staniemy się jednym z liderów w danej branży np. fotografiki czy copywritingu, wiele osób tylko już z tego powodu będzie chciało z nami współpracować i zlecać nam prace. Aby tak się stało, warto prowadzić bloga branżowego, publikować poradniki, e-booki czy prowadzić swój kanał na YouTube z poradami.

Wiele osób będzie postrzegało nas już dzięki temu jako profesjonalistę i lidera branżowego. Warto nawiązywać nowe znajomości bywając na eventach branżowych czy brać udział w konferencjach i spotkaniach. Możemy też publikować darmowe poradniki czy treści lub prowadzić szkolenia, czy webinaria. W ten sposób uzyskamy status mentora, profesjonalisty i swój mocny brand.


Zwiększ swoje kompetencji i doświadczenia.

Personal Branding to również inwestowanie w siebie i zwiększanie swoich umiejętności, doświadczenia czy wiedzy. Choć nie jest to bezpośrednie sprzedawanie siebie jako produktu, również wpływa na naszą wartość i ostateczny efekt personal brandingu. Nawet najlepiej promowany produkt, jeśli jest słaby, nie odniesie aż takiego sukcesu, jak dobry i dobrze reklamowany. Aby podnieść swoją wartość, w tym celu warto wykonywać kilka czynności.

Pierwszą z nich z pewnością będzie powiększanie swojej wiedzy. Możemy zatem zapisywać się na szkolenia, kursy, przyswajać poradniki, e-booki czy brać udział w webinarach. Im większa będzie nasza wiedza, tym więcej argumentów w ręku będziemy mieli, aby przekonać klientów, żeby z nas skorzystali. Warto również rozszerzać zakres naszej działalności, oferować usługi pokrewne oraz oferować więcej od konkurencyjnych brandów, marek czy osób.

Zostaw komentarz