Jeszcze nie tak dawno temu świat stron internetowych wyglądał zupełnie inaczej. Internet przeglądało się głównie na komputerach i laptopach, a dostępnych na rynku przeglądarek internetowych nie było zbyt wiele. Obecnie, to urządzenia mobilne stanowią zdecydowaną większość ruchu pochodzącego z sieci, dlatego zmieniło się również projektowanie witryn. Oznacza to, że projekt strony internetowej musi być responsywny, by dotrzeć do jak największej grupy odbiorców. Co to oznacza? Jak zoptymalizować stronę pod niewielkie ekrany? Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek.
Co to jest responsywność?
Jeśli dotarłeś w to miejsce i zastanawiasz się, czym w ogóle jest ta responsywność – spieszymy z odpowiedzią. Responsywna witryna to taka, która posiada zdolność do automatycznego dostosowywania się do obszaru wyświetlania przeglądarki. Responsywna strona internetowa zostanie automatycznie zmniejszona na telefonach komórkowych, aby wyświetlać podgląd strony mobilnej i automatycznie rozwinie się, gdy tę samą stronę otworzysz na komputerze. Responsywny projekt strony internetowej to taki, w którym elementy również dostosowują się do rozmiaru ekranu dla lepszych wrażeń użytkownika. O czym należy pamiętać?
Responsywny projekt – wskazówki
Kiedy witryna nie reaguje lub nie wyświetla się prawidłowo na urządzeniach mobilnych, użytkownik często z niej wychodzi. Jak tego uniknąć? Poniżej zebraliśmy najważniejsze sugestie dotyczące projektowania witryn mobilnych.
Przejrzysta nawigacja
Komputerowe wersje witryny z reguły zawierają widoczne linki do wszystkich podstron. Na urządzeniach mobilnych standardową praktyką jest używanie trzech poziomych linii, czyli hamburger menu w lewym lub prawym górnym rogu, by ukryć znajdujące się za nią linki. Upewnij się, że to rozwiązanie umożliwia łatwy dostęp do innych miejsc w Twojej witrynie i użytkownicy bez problemu odnajdują na niej to, czego szukają.
Optymalizuj obrazy
Ważną rolą w projekcie każdej strony odgrywają obrazy. To dzięki nim użytkownik może wyobrazić sobie produkty, które chce kupić lub zespół, z którym ma współpracować. Tu kluczowa jest odpowiednia optymalizacja obrazów, dlatego zapisuj je w odpowiednim formacie i skaluj je tak, by ważyły jak najmniej – to nie przeciąży Twojej strony, nie zmniejszy jej wydajności i wpłynie na kolejny ważny element, który opisujemy poniżej.
Czas ładowania
Strona bogata w treści i doświadczenia nie zawsze idzie w parze z czasem ładowania się strony. Posiadanie ciężkich elementów kosztem długiego czasu wczytywania się strony nie jest dobrym pomysłem. Wolno ładująca się witryna zmusza użytkownika, by ją opuścić. Czas wczytywania się witryny jest również ważnym kryterium SEO, dlatego ten aspekt jest szczególnie istotny.
Rozmiar przycisków
Nie zapomnij zwrócić uwagi na przyciski w swojej witrynie. Powierzchnia ekranu na urządzeniach mobilnych jest niezwykle cenna, dlatego łatwo wpaść w pułapkę i zmniejszyć buttony tak, by mieściły się na ekranie, ale często utrudnia to ich klikanie. Kolejna rzecz to ich rozpoznawalność – użyj kształtów i kolorów, by podkreślić obecność przycisków na stronie, muszą się wyróżniać.
Witryna pod urządzenia mobilne – wybór odpowiedniego wykonawcy
Stworzenie responsywnej strony internetowej to wyzwanie. Częstym rozwiązaniem może być gotowy responsywny motyw, jednak są one mało oryginalne i ograniczone, dlatego lepszym wyjściem jest skorzystanie z usług profesjonalnego zespołu w agencjach digitalowych czy software house’ach jak Smartbees. Podczas współpracy z doświadczonym teamem Smartbees można liczyć na dedykowanego project managera, ale również wiedzę i kompetencje całego zespołu w kwestii optymalizacji witryn, a to często rozwiewa wiele wątpliwości związanych z projektem.
Responsywny projekt strony internetowej nie jest już opcjonalnym dodatkiem, a koniecznością. Ułatwia to korzystanie z witryny każdemu i może znacząco wpłynąć na postrzeganie Twojej marki, ale także współczynniki konwersji. Google przypisuje dodatkową wagę do responsywności podczas indeksowania strony, dlatego zaleca, by wszystkie witryny były zoptymalizowane pod tym kątem.