Marketing internetowy to marketing stosowany w internecie, który wykorzystuje sieć jako miejsce swojego działania. Jak w przypadku marketingu tradycyjnego jego celem jest pozyskanie klientów oraz reklama i promocja marki. Odbywa się ona jedynie w sieci. Istnieje wiele różnych rodzajów marketingu internetowego, które wykorzystują do promocji marki poszczególne serwisy, formy czy mechanizmy docierania do klienta. Do najpopularniejszych form marketingu internetowego należą reklamy internetowe w różnych rodzajach, influencer marketing, viral marketing, content marketing, pozycjonowanie, e-mail marketing, marketing w social mediach czy reklamy video. Sam marketing online posiada również wiele korzyści i pozwala czerpać wiele profitów osobom reklamującym się w ten sposób.
Z promocji w internecie może skorzystać każda osoba, niezależnie od tego, czy jest to osoba prywatna, mała firma czy duża korporacja. Rozliczanie się za marketing internetowy odbywać może się na kilku zasadach. Może być to
, , czy — co odpowiednio oznacza koszt za kliknięcie lub wyświetlenie reklamy, wyświetlenie tysiąca reklam czy koszt za podjęcie akcji. Uwarunkowań i opcji jest kilkanaście i zależą od poszczególnych form reklamy internetowej.Historia marketingu internetowego
Historia marketingu internetowego wbrew pozorom sięga połowy lat 90 tych i nie jest wytworem ostatnich lat czy trendem. Rozwój reklamy w internecie istnieje zatem równolegle z rozwojem samego internetu i rozwija się równie szybko, gdyż coraz więcej osób dostrzega możliwość zarobienia dzięki niemu pieniędzy.

To jest zwykły kabel, na którym się zaczyna marketing internetowy.. i kończy 🙂 – Photo by Thomas Q on Unsplash
Na świecie
Historia reklamy internetowej na świecie rozpoczyna się w 1994 roku, kiedy za pieniądze został sprzedany pierwszy baner reklamowy. Od tego momentu marketing internetowy opiera się głównie na e-mail marketingu, czyli wysyłaniu wiadomości reklamowych oraz na publikowaniu reklam w przeglądarkach internetowych, które dały taką możliwość od 1993 roku. Do ok. 2000 roku udział w rynku reklamowym marketingu internetowego wynosił ok. 3%.
Od 2001 roku nastąpiła nowa era reklamowa określana jako web 2.0. Do ok. 2007 roku powstawać zaczęły serwisy — sklepy internetowe generujące dochody dzięki portalom takie jak Ebay. W 2007 roku udział marketingu internetowego osiągnął 14%. Najlepszym na to przykładem jest Google, który od 2004 roku do 2007 zwiększył swoje zyski ok. dziesięciokrotnie do ponad 200 mld USD. Od 2009 roku na rynek marketingu internetowego wkroczyły również media społecznościowe, które “wyczuły” możliwość zarabiania pieniędzy właśnie na oferowaniu płatnych reklam.
W Polsce
Trend reklamy internetowej docierał również w podobnym czasie do Polski. Początki reklamy internetowe w kraju opierały się na umieszczeniu niskiej jakości banerów reklamowych, które musiały być odpowiednio małe z powodu ograniczonego transferu danych. Początkowo w Polsce dominowały banery w formacie gif o rozdzielczości 460 px na 60 px, które sprawiały wrażenie interaktywnych. W tym okresie nie myślano o targetowaniu reklam i innych opcjach a jedynie o wyglądzie reklamy. Pozostałe etapy rozwoju marketingu internetowego były wprowadzane w porównywalnym czasie co na świecie.
Budowanie świadomości marki
Budowanie świadomości marki w marketingu internetowym to obok pozyskiwania klientów jeden z głównych celów, jakie chcą przeważnie osiągnąć osoby stosujący e-marketing. Marketing internetowy nadaje się do tego idealnie. Dzięki niemu osoby reklamujące się mogą w krótkim czasie i atrakcyjnej cenie dotrzeć do bardzo dużej grupy osób i powiadomić ich o swoim istnieniu. Budowanie świadomości marki w internecie polega na docieraniu do konkretnych grup osób, które mogą być zainteresowane naszym produktem przy pomocy różnego rodzaju strategii marketingowych. Z budowania świadomości marki przeważnie korzystają nowe marki i te, które chcą się rozwijać i zwiększać np. zasięg.
Plusem budowania świadomości marki w marketingu internetowym jest łatwa dostępność reklam. Każda osoba nawet prywatna w ciągu kilkunastu minut może uruchomić promocje i rozpoznać poprawnie swojej firmy. Budowanie świadomości marki w sieci pozwala również osiągnąć przewagę nad konkurencyjnymi firmami z naszej branży, które nie korzystają z tego sposobu promocji. Dzieje się tak za sprawą dużej skuteczności. Wiele osób w sieci zauważających naszą promocję po prostu korzysta z naszej oferty. Bardzo często odsetek tych osób jest niezwykle duży i wynosi np. kilkanaście — kilkadziesiąt procent.
Rodzaje i kanały e-marketingu
Marketing internetowy to bardzo wiele różnych form. Oprócz jednego elementu łączącego, jakim jest miejsce publikacji, czyli internet, bazują na innych założeniach, działają w nieco inny sposób oraz mają pomagać osiągać różne cele. Choć istnieje bardzo dużo różnych strategii i rodzajów e-marketingu, które działają na różnych kanałach, można wyróżnić kilka najbardziej znanych i najczęściej wykorzystywanych.
Afiliacja
Pierwszym rodzajem marketingu internetowego jest afiliacja. Jest to płatne polecanie produktów, gdzie dana firma płaci osobom za to, że będą znajdowały klientów na ich usługi. Na rynku istnieje wiele sieci afiliacyjnych, które łączą duże marki z osobami, które zarabiają na polecaniu produktów. Dla dużych marek jest to możliwość dodania do programu swojego produktu, który będzie promowany na wiele sposobów w zamian za opłaty. Osoby zarabiające na “własną rękę” polecają i promują oferty danej firmy, a jeśli znajdą klientów na usługę banku czy danej firmy otrzymują drobne wynagrodzenie.
Reklamy displayowe
Reklamy displayowe to jeden z najpopularniejszych form reklamy w sieci. Są to tzw. reklamy tradycyjne, które mają formę banerów umieszczanych na stronach internetowych, które są wyraźnie oddzielone od pozostałej treści. Mogą mieć one treść, grafikę czy materiał video. Choć nie jest to oryginalna forma marketingu internetowego, to w dalszym ciągu posiada korzystne statystyki skuteczności i możemy zobaczyć ją na wielu stronach internetowych. Istnieje też wiele programów reklamowych w sieci, które oferują wykupienie takiej reklamy.
Email marketing
Kolejnym rodzajem marketingu internetowego jest e-mail marketing. Jest to wysyłanie dużej liczby e-maili reklamowych lub z ofertą marki do wielu osób. Najczęściej należy posiadać bazę adresów e-mail, którą możemy pozyskiwać np. podczas rejestracji na naszym serwisie internetowym. Obecnie niektóre programy reklamowe oferują swoje bazy adresów, z których możemy skorzystać, nie mając własnych. Celem mailingu jest dotarcie do jak największej ilości osób. Kanałem przekazu jest wiadomości e-mail a plusami tej formy promocji są niskie koszty, szybkość przekazu i możliwość dostosowania oferty do danej grupy osób.
Marketing w wyszukiwarkach internetowy (SEM)
SEM to Search Engine Marketing i jest jednym z najczęściej używanych sposobów marketingowych w sieci. Marketing w wyszukiwarkach internetowych polega na tym, aby znajdować się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania oraz być obecnym w jak najatrakcyjniejszych miejscach w wyszukiwarkach poprzez działania darmowe i płatne. Marketing taki polegać będzie na pozycjonowaniu witryny internetowej i liczeniu na ruch organiczny oraz na kupnie płatnej reklamy np. w Google Ads, gdzie nasze wyniki wyszukiwania będą w zamian za opłatę umieszczone nad wynikami darmowymi.
Marketing w sieciach społecznościowych
Jedną najpopularniejszych form marketingu internetowego jest marketing w social mediach. Obecnie z serwisów społecznościowych korzysta bardzo duża grupa osób. W myśl tej strategii tworzyć będziemy w social mediach oficjalne profile naszej marki oraz będziemy pozyskiwać klientów poprzez publikowanie contentu w tym miejscu czy po prostu danie znajdowania się osobom poszukującym konkretnej firmy. W mediach społecznościowych możemy również uruchomić płatną reklamę, dzięki której nasze posty czy banery graficzne dotrą do dużej ilości osób.
Marketing w grach komputerowych
Jedną z najbardziej zaawansowanych form reklamy, która jest również jedną z najciekawszych, jest marketing w grach komputerowych. Bazuje ona na bardzo dużym rynku odbiorców. Możemy dzięki temu sposobowi wykupić wyświetlanie reklam w trakcie gry tak jak na stronach internetowych. Do nieco droższych opcji należeć może np. wykonywania zadań, które dadzą profity w grze graczom, które będą polegały np. na celowym oglądaniu reklam w grze. Rynek ten pozwala również na bycie sponsorami graczy, którzy będą nosili koszulki z logiem naszej firmy czy na emisję reklam na portalach www poświęconym grom komputerowym.
Reklamy wideo
Jeśli chcemy zaprezentować swój produkt w sposób dokładny lub stawiamy na profesjonalne wrażenie. Internet daje nam bardzo wiele możliwość promowania się poprzez video. Sposób ten polega na publikowaniu materiałów video o różnej długości w różnych miejscach. Do najpopularniejszych rozwiązań należeć będzie np. reklama video na YouTube wyświetlana przed filmikami czy reklama video na stronach www uruchamiana dzięki programom promocyjnym video w sieci. Do wyboru mamy różne lokalizacje, które możemy dobrać do tematyki naszego produktu.
Zalety marketingu cyfrowego i jego skuteczność
Marketing cyfrowy posiada bardzo wiele korzyści. Pierwszą z nich jest łatwość uruchomienia. Możemy zrobić to samodzielnie, “od ręki” i bez pomocy agencji marketingowych. Na rynku istnieje również wiele agencji, które oferują pomoc dla osób, które chcą z niej skorzystać. Korzystna jest również forma rozliczania finansowego, która umożliwia rozliczanie się za wyświetlenie, klik lub inne opcje. Korzystając z marketingu internetowego, możemy również dotrzeć do bardzo dużej grupy osób z całego świata, co nie jest możliwe przy reklamie np. poprzez billboardy czy ulotki. Korzystając z marketingu internetowego, możemy również wybrać dowolny rodzaj marki, w dowolnej branży znajdując klientów na nasze usługi, nawet w niszowych kategoriach.
Jednym z największych plusów internetowego marketingu jest jego skuteczność. Sukces reklamy w internecie opiera się na kilku filarach. Marketing cyfrowy jest skuteczny z tego względu, iż osoby w sieci szukają bardzo często informacji o firmach, produktach czy markach i jeśli je otrzymują, z chęcią korzystają z oferty danej firmy. Obecnie robienie zakupów czy wyszukiwanie informacji o produktach umieszczanych w sieci jest niezwykle popularne. Skuteczność marketingu internetowego to również atrakcyjność reklamy, która jest też kierowana do konkretnej grupy docelowej dzięki targetowaniu. Poprzez takie działanie reklama trafia do osób, które są nią zainteresowane, a co za tym idzie wiele z nich korzysta z naszej oferty.
Wady w stosunku do marketingu tradycyjnego
Choć marketing internetowy jest korzystny pod wieloma względami, posiada jednak pewne wady w porównaniu do marketingu tradycyjnego. Z pewnością pierwszą z nich będzie trudność w docieraniu do osób, które nie korzystają z internetu. Wbrew pozorom istnieje spora grupa osób np. starszych, która nie używa sieci a dotarcie do nich, jest przez to mocno ograniczone. Często internauci pomijają również reklamy niejako “z automatu” nie interesując się ich treścią. Uniemożliwia to wykorzystanie do maksimum potencjału promocji w sieci. W porównaniu do reklamy tradycyjnej, na którą nawet mimowolnie patrzymy podczas spaceru, automatyczne pomijanie czy blokowanie reklam jest pewnym minusem. Minusem marketingu internetowego jest też “psucie rynku” przez niektóre marki, które wysyłają spam w formie e-maili czy reklam typu clickbait. Wpływa to negatywnie również pośrednio ona naszą reklamę, która może następnie być odbierana podobne do spamu — choć jest wartościowa i reklamuje ciekawe produkty.
Strategie i planowanie kampanii w internecie
Marketing internetowy tak jak każda inna form promocji wymaga odpowiedniego zaplanowania i wyboru strategii marketingowej. Dobór ten powinien być świadomy i być odpowiedni dla różnych celów i grup klientów, w których chcemy się reklamować. Pierwszym krokiem, jaki musimy wykonać, jest dobór strategii marketingowej, do grupy odbiorców. Na samym początku wybierając strategię promocji, należy zastanowić się, która z nich będzie najodpowiedniejsza dla naszych potencjalnych klientów. Jeśli oferujemy specjalistyczne produkty rolnicze, ciekawym sposobem może być wykupienie artykułów sponsorowanych, które przeczyta wielu rolników. Jeśli zaś oferujemy produkty dla osób młodych, influencer marketing może być strzałem w 10!. Strategii takich jest kilkadziesiąt, a te najpopularniejsze opisaliśmy powyżej.

Przygotowanie reklamy wymaga stworzenia strategii marketingowej – Photo by Campaign Creators on Unsplash
Gdy mamy wybraną już strategię, należy zaplanować samą kampanię reklamową. Powinniśmy podzielić nasz budżet reklamowy oraz zdecydować jak długo ma trwać promocja. Planując rozpoczęcie kampanii w internecie, powinniśmy też porównać różne opcje nawet w obrębie danej strategii i przekonać się, która da najlepsze rezultaty najmniejszym nakładem pracy. Kolejnym krokiem jest wykonanie samej promocji — czyli reklamy graficznej, e-booka, itp. Powinna być ona dobra jakościowo, gdyż obecnie internauci stawiają wysokie wymagania w tym względzie. W dobie spamu i bezwartościowych treści, jakość to bardzo ważny czynnik promocji. Jeśli posiadamy również statystyki z poprzednich kampanii lub działań, powinniśmy je przeanalizować i wybierać te rozwiązania, które są najskuteczniejsze i najefektywniejsze.
Praca i zarobki w e-marketingu – czy warto?
Wiele osób, które interesują się tematem marketingu internetowego, szukają ciekawego zajęcia lub mają spore doświadczenie, planują rozpoczęcie pracy w e-marketingu. Obecnie sytuacja jest pozytywna. Wiele firm poszukuje na swoje stanowiska pracowników o różnym stopniu doświadczenia — nawet bez wykształcenia. Ten rynek pracy stale się też powiększa i coraz częściej możemy znajdować ogłoszenia pracy w stylu “poszukiwany ninja social media” czy “poszukujemy osób do pracy przy kampaniach reklamowych”.
Duży popyt na usługi tego typu powoduje też dużą podaż. Wraz z zapotrzebowaniem na tego typu usługi reklamowe idą również zarobki. W tej kwestii rynek tak jak w każdej branży jest podzielony i znaleźć na nim możemy różne zarobki. E-marketing wyróżnia się jednak na tle innych branż tym, iż bez większego problemu — szczególnie w dużych miastach możemy odnaleźć oferty pracy ze stawkami średniej pensji krajowej lub nawet wyższymi sięgającymi kilku tysięcy złotych pensji dla specjalistów. Pracę w e-marketingu możemy również rozpocząć bez wykształcenia, gdyż nie jest to bezwzględnie wymagane i budować swoją karierę jedynie na doświadczeniu, co również jest bardzo dużym plusem pracy w e-marketingu.
Szkolenia i książki o e-marketingu
Marketing internetowy to doskonały sposób na promowanie własnej marki czy biznesu. Jeśli chcemy robić to samodzielnie, nie musimy kończyć kierunków studiów o tym profilu czy wspomagać się agencjami reklamowymi. Obecnie bardzo wiele firm — w tym Google oferuje liczne szkolenia i materiały np. książki, które w podstawowym lub bardziej zaawansowanym stopniu pozwalają poznać marketing internetowy wszystkim zainteresowanym. Do dyspozycji z pewnością mamy wiele książek o e-marketingu które są wydawane przez uznane firmy czy specjalistów. Bardzo ciekawymi opcjami są szkolenia — zarówno te stacjonarne odbywające się w świecie realnym, jak i te elektroniczne w postaci webinariów czy e-booków. Niektóre z nich są darmowe, a za część będziemy musieli zapłacić. Wiedza nabyta na takich kursach pozwala zarówno obsługiwać podstawowe formy marketingu internetowego, jak i samodzielnie kreować strategie marketingowe dla naszej marki niczym profesjonaliści.
Przyszłość e-marketingu
Przyszłość e-marketingu z pewnością możemy rozpatrywać w pozytywnym świetle. Obecnie rozwój internetu jest na tyle szybki, że coraz więcej osób wnosi swoje środki do sieci i robi tam zakupy. Powstaje również coraz więcej usług internetowych, co również wpływa na ich reklamowanie się. Sam marketing internetowy daje coraz większe możliwości w promowaniu produktów ze świata realnego m.in. dzięki targetowaniu, personalizacji reklam czy możliwość jej dopasowania do odbiorców. Obecnie wszystkie największe firmy regularnie korzystają z reklamy internetowej, wydając coraz większe sumy. Z pewnością w długoletniej perspektywie marketing internetowy będzie rozwijał się dynamicznie, a jedyną kwestią niewiadomą jest ta, jak to szybko będzie następowało.