Co to jest E-commerce? Definicja tego pojęcia jest następująca – E-commerce obejmuje handel przy zastosowaniu rozmaitych urządzeń elektronicznych w ramach transakcji handlowej. Najczęściej wykorzystywanymi urządzeniami są komputery i telefony komórkowe.
Branża handlu elektronicznego z roku na rok rozwija się coraz bardziej, także w naszym kraju. Ze względu na coraz większą wartość rynku, wciąż rośnie konieczność realizowania sprzedaży właśnie w taki sposób, przy wykorzystaniu urządzeń elektronicznych, bez pominięcia Internetu. Obecnie dla wielu firm sprzedażowych obecność w sieci jest niezwykle istotna. To na tym polu realizowana jest bowiem największa sprzedaż, uwzględniająca miliony odbiorców z całego świata.
Specjalista E-commerce
Zapraszam do zapoznania się z moją ofertą dotycząca e-handlu. Zdając sobie sprawę z faktu, jak ważny jest ten rynek, postanowiłem poprowadził swoją edukację i karierę zawodową właśnie w tym kierunku. Zdobyłem niezbędne umiejętności pozwalające mi w sposób skuteczny koordynować i nadzorować wszelkie procesy sprzedażowe, a także obsługiwać systemy wspierające e-handel.
Historia E-commerce
W Polsce i na świecie
Chcąc dotrzeć do początków rozwoju handlu elektronicznego, należy cofnąć się do roku 1960, kiedy to powstał system EDI, czyli Electronic Data Interchange (elektroniczna wymiana danych). Umożliwiał on przesył informacji transakcyjnych pomiędzy dwoma systemami. Technologia w kolejnych latach rozwijana była wraz dopracowywaniem sprzętu komputerowego i już w 1981 roku możliwe stało się przeprowadzenie pierwsze transakcji typu business-to-business (B2B), czyli pomiędzy dwoma podmiotami gospodarczymi.
To właśnie lata 80. ubiegłego wieku okazały się przełomowe dla zakupów online. Pierwsze tego typu zamówienie zostało zrealizowane w 1984 roku przez firmę Tesco. W kolejnych latach do systemu przekonały się również inne firmy, spośród których wymienić można chociażby Forda czy Nissana, który 1985 roku wprowadził system umożliwiający kontrolę możliwości kredytowej przy użyciu sieci.
Prawdziwy przełom nastąpił w latach dziewięćdziesiątych, kiedy to uruchomiono ogólnoświatową sieć World Wide Web. Od tego momentu kolejne firmy uruchamiały sprzedaż internetową, która obecnie jest normą.
Rynek i branża E-commerce w Polsce
W naszym kraju dynamizacja rozwoju rynku e-biznesu nastąpiła w XXI wieku i trwa nieustannie do dzisiaj. Jak wykazują badania, prawie połowa internautów realizuje zakupy w polskich sklepach internetowych. Klienci e-sklepów należą do wszystkich grup wiekowych, choć trzeba przyznać, że najwięcej e-zakupów przeprowadzają osoby między 15 a 24 rokiem życie oraz między 35 a 49 rokiem życia.
Wszystko to przełożyło się na fakt, iż wartość rynku E-commerce w Polsce przekroczyła w tym roku 35 miliardów złotych. Analitycy przekonują jednocześnie, iż będzie ona rosła nadal.
Szkolenia z E-commerce
Wskazuje to w sposób jednoznaczny, jak ważna jest to branża w naszym kraju. Wszystko to przekłada się także na fakt, iż specjaliści z dziedziny E-commerce są poszukiwaniu na każdym kroku. Chcąc zdobyć potrzebne umiejętności, konieczne jest ukończenie szeregu szkoleń i kursów, które w sposób odpowiedni przygotują nas do realizacji wszelkich niezbędnych zadań.
Ze swojej strony oferuję pomoc w rozpoczęciu przygody z handlem elektronicznym. Wykorzystując nabyte umiejętności i doświadczenie, podpowiem, na czym warto skupić się podczas nauki – wskażę między innymi systemy, które trzeba znać oraz zdolności, jakie są przez pracodawców cenione najbardziej.
Systemy i oprogramowanie E-commerce
Działanie na rynku transakcji elektronicznych wymaga wdrożenia wielu zaawansowanych systemów, które pozwolą nie tylko dostosować nasz sklep do sprzedaży online, ale umożliwią również rozszerzenie zakresu proponowanych usług.
Na sam początek należy zastanowić się, jakie oprogramowanie zostanie wykorzystanie do stworzenia i obsługi sklepu internetowego. Spośród dostępnych na rynku rozwiązań, szczególnie polecany jest system PrestaShop oraz popularny WordPress. Co prawda, nie są to programy ogromnie zaawansowane, jednak gwarantują szybki i sprawny start. Za ich pomocą w sposób odpowiedni przygotujemy nasz sklep do obsługi zakupów przy użyciu sieci.
Wart zainteresowania jest również system zarządzania treścią Drupal. Oparty jest on na języku PHP i pozwala tworzyw nie tylko sprawne blogi i strony internetowe, ale również sklepy. Poza oprogramowaniem podstawowym, powinniśmy zainteresować się też rozbudowanymi systemami B2B czy chociażby system obsługujący handel przy użyciu urządzeń mobilnych.
Marketing i logistyka w E-commerce
Oczywiście prowadzenie sklepu internetowego to nie tylko kwestie techniczne. Istotna jest również strona marketingowa, za sprawą której będziemy w stanie nakłonić potencjalnych klientów do zainteresowania się naszą ofertą. Zdać musimy sobie sprawę z faktu, jak duża jest konkurencja w Internecie.
Wszystko to sprawia, że konieczne jest sprawne określenie grupy docelowej, a także wdrożenie wszelkich mechanizmów marketingowych, które pozwolą stale poszerzać rzesze klientów. Często opierają się one na rozmaitych programach partnerskich.
E-commerce to także logistyka, która obejmuje szeroki zakres działań w ramach prowadzenia sklepu. Związana jest ona chociażby z doborem dostawcy i pozyskiwaniem towarów, które będziemy następnie sprzedawać, realizacją zamówień, kalkulacją kosztów czy chociażby przygotowaniem magazynu.
Praca w E-commerce
Jak już powiedziałem, rynek e-handlu jest bardzo rozbudowany, co stwarza poważne szansę na zatrudnienie. Konieczna jest jednak właściwa edukacja i zdobycie odpowiednich umiejętności. Warto więc swoją edukacje poprowadzić w kierunku informatycznym, sprzedażowym lub promocyjnym. Dobrym rozwiązaniem okaże się na przykład pójście do odpowiedniego technikum, a następnie kontynuowanie nauk na studiach.
Pamiętajcie o tym, że osoba chcąca pracować w E-commerce powinna być biegła w obsłudze wszelkiego rodzaju technologii internetowych, związanych przede wszystkim z procesem obsługi sklepów online. Konieczna jest więc przynajmniej podstawowa znajomość języków programowania i podstawowych programów komputerowych. Poza tym musicie znać wszystkie trendy rynkowe.
Sama praca otwiera przed Wami szerokie możliwości. Możecie rozwijać się w wielu przedsiębiorstwach i firmach, które realizują handel i innego rodzaju transakcje w Internecie. Jeżeli nie będzie w stanie od razu znaleźć stałego zatrudnienia, nie zrażajcie się – warto zdecydować się na staże bądź praktyki, po ukończeniu których pracodawca spojrzy na Was przychylniejszym wzrokiem. Praca w E-commerce wiąże się także z przyzwoitymi zarobkami.