Tak wiem. W Polsce utarło się, że sklep internetowy tworzy się na rozszerzeniu WordPress, a jak nie to wybiera się Prestashop. Dzisiaj opowiem wam skąd to się bierze i jak powinno to wyglądać. Ostatnimi czasu dużo siedzę w e-commerce, bardziej w promowaniu sklepów internetowych niż przy ich projektowaniu. Trafiło mi się kilka produkcji opartych właśnie na systemie Opencart.
W Polsce z tego co zauważyłem tylko jedna agencja interaktywna używa tego systemu i jest nią DC – tworzenie sklepów internetowych. Na stronie firmowej znajdziecie ogrom informacji dotyczących systemu Opencart ale i nie tylko. Co mnie ucieszyło na stronie znalazłem ogromny zasbów instruktaży obsługi tego systemu. Ale za nim podzielę się z wami wiedzą, opowiem wam jak to się stało, że w Polsce dominują takie systemy jak WordPress czy Prestashop.
Dlaczego sklepy internetowe opiera się na Woocommerce?
Odpowiedź jest prosta. Woocommerce to rozszerzenie dla systemu CMS WordPress. Dawniej był uznawany za system CMS dla bloga. Z czasem system się rozbudować i z powodzeniem można na nim opierać strony internetowe. WordPress domyślnie nie posiada sklepu internetowego, dlaczego więc aby stworzyć sklep internetowy, wdraża się system CMS, po to by zaraz zainstalować rozszerzenie sklepu internetowego? Nie można by tak od razu użyć system e-commerce specjalnie stworzonego do sprzedaży w sieci?
Strony internetowe najczęściej są tworzone przez webmasterów, ci używają najczęściej systemu WordPress. Jest to CMS najprostszy w obsłudze i praktycznie każdy jest sobie wstanie poradzić z instalacją WordPress’a oraz dopasowaniem jego wyglądu do swoich potrzeb. Jest to system tak prosty w obsłudze, że usługi tworzenia stron internetowych świadczą również pozycjonerzy, a nawet copywriterzy. Jeżeli zostanie zlecony do realizacji sklep internetowy, normalne, że webmaster nieobyty z systemami e-commerce, sięgnie po to co lepiej zna, a więc WordPress + wtyczka.
Czy jest to dobre rozwiązanie? To tak jakbyś chciał postawić domek letniskowy i zlecił najpierw postawienie narzędziowni, a następnie ją rozszerzał o taras, toaletę itd. Można? Oczywiście, że tak. Z tym, że hybrydy nigdy nie dogonią systemów ukierunkowanych na sprzedaż. Zwłaszcza w kwestii funkcjonalności oraz bezpieczeństwa.
Czy sklepy internetowe z Woocommerce są dobre? W porównaniu do technologi do której mieliśmy dostęp jeszcze 7 – 10 lat temu to świetne systemy, ale platformy e-commerce tworzone dla sklepów internetowych są jeszcze lepsze.
Dlaczego sklepy internetowe opiera się na Prestashop?
Oczywiście Prestashop to świetny system, najpopularniejszy w Polsce. Jest jednak, w skali globalnej rzadziej wybierany niż Opencart. Prestashop w Polsce zagnieździła się ponad dziesięć lat temu. Według mnie w tamtych czasach nie było lepszych platform e-commerce. Presta dawała możliwości, o których inne projekty mogły pomarzyć. Na start dawała nawet przyzwoity szablon domyślny, na którym można było pracować by go spersonalizować. Do dziś spotykam sklepy internetowe z minimalnie przerobionym szablonem domyślnym. Polacy pokochali Prestashop i sukcesywnie system ten „betonował swą pozycję lidera”, aż do dzisiaj.
Prestashop ma ambicje być lepsza niż Magento, to dobrze, ale system ten zaczyna działać jakby do każdej czynności potrzebował co raz więcej mocy obliczeniowej.
Opencart od lat trzyma złoty środek
Gdy Prestashop w Polsce stawała się co raz chętniej wybieranym systemem, Opencart pozostawał w cieniu. Był dobry ale miał skromniejszą funkcjonalność. Logika kodu też nie była za najlepsza. Zmiany nastąpiły wraz z wydaniem wersji Opencart 2. DO systemu dodano sporo funkcji, poprawiono kod, design panelu administracyjnego. Kolejne aktualizacje przyśpieszyły, aż powstała wersja 3, która sprawiła, że system ten w 2017 roku zajął pierwsze miejsce w kategorii rozwiązań e-commerce w rankingu Critic Awards. Prestashop ostatni raz wygrała konkurs w 2016 roku. Dlaczego to jest ważne? Critic Awards to największy światowy ranking technologii. Rozwiązania technologiczne oceniane są przez specjalistów, ale i też przez użytkowników, którzy z nich korzystają.
Co z tego wynika? Ważna jest dwupłaszczyznowość oceny. Specjaliści oceniają system pod względem, kodu, działania, bezpieczeństwa i funkcjonalności. Użytkownicy oceniają system pod względem użytkowania. Siła Opencart leży właśnie w złotym środku pomiędzy funkcjonalnością, a szybkością działania i prostą obsługą. Nie ma szybszego systemu e-commerce. Opencart używa również najszybszy silnik renderowania szaty graficznej, podczas gdy systemy takie jak Prestashop czy Magento dalej używają SMARTY.
Kolejnym argumentem przemawiającym na korzyść Opencart jest koszt jego rozwoju. Ma ogromną ilość rozszerzeń, które sprzedawane są w znacznie niższych cenach niż dla Prestashop, a nawet oddawane za darmo.
Podsumowując Opencart posiada cechy, które konkurentów zostawiają, w tyle zachowując przy tym ogromną funkcjonalność, która spełnia oczekiwania ponad 80% użytkowników używających go. Są nimi:
- szybkość działania
- prosta obsługa
- tania rozbudowa
Są to wystarczające powody by wybrać system Opencart na swój sklep internetowy. Zwłaszcza gdy szybkość wczytywania się sklepu internetowego ma obecnie już wpływ na pozycje w wyszukiwarce Google.
Więcej na temat samego systemu Opencart przeczytasz w artykule: Sklepy internetowe oparte na Opencart.