Audyt SEO dostarcza nam wielu przydatnych informacji o naszej stronie internetowej. Dzięki temu możemy rozwijać naszą witrynę, naprawiać elementy, które nie działają do końca poprawnie oraz wykorzystywać potencjał serwisu. Wiele osób z powodu małej wiedzy oraz sceptycznego podejścia nie wykorzystuje tej możliwości do poprawy ruchu na swojej stronie www. W tym tekście prezentuje odpowiedzi na pytania, czym jest i co zawiera audyt SEO, czy warto go zamówić, ile kosztuje oraz zamieszczamy przydatne porady, oraz moją ofertę!
Czym zatem jest audyt SEO? Audyt to sprawdzenie naszej witryny internetowej pod kątem pozycjonowania. Audyt taki przeprowadza firma lub specjalista SEO, który specjalizuje się tego typu zagadnieniami. Podczas audytu nasza strona prześwietlana jest pod wieloma względami np. od stanu technicznego, kodu czy po linkbuilding i content marketing. Audyt kończy się stworzeniem odpowiedniego raportu, który zawiera wykaz przeprowadzonych działań, rekomendacji oraz spis elementów, które działają poprawnie i tych, które należy poprawić lub też wdrożyć na stronę. W zależności od specjalisty i stopnia zaawansowania prac, wielu specjalistów oferuje również wdrożenie audytu na stronie klienta.
Co zawiera mój audyt SEO?
Mój audyt SEO składa się z kilkuset elementów, poniżej pogrupowałem je i wymieniłem kilka przykładowych elementów. W przypadku mojej usługi nie narzucam limitu stron. Przygotowuje praktyczny plan działania i rekomendacji, na dłuższy okres, co pozwala na budowę autorytetu przez kilka dobrych miesięcy. Moją dużą zaletą jest to, że zmiany i rekomendacje techniczne w większości przypadków wprowadzam sam, bezpośrednio na stronę (Wykonuje kopię strony ze zmianami i po jej akceptacji migruję ją na serwer klienta).
1. Analiza techniczna strony oraz rekomendacje
Pierwszy element, jaki zawiera i sprawdza audyt, jest strona techniczna. Sprawdzam kod witryny, linkowanie wewnętrzne, szybkość ładowania się strony, i kilkadziesiąt elementów technicznych. Jeśli witryna będzie ładowała się zbyt długo, z powodu np. dużych obrazków to raporcie uzyskasz konkretnę rekomendacje dotyczące naprawienia tych błędów. Rekomendacja SEO i audyt techniczny nie kończy się na przedstawionych wyżej zagadnieniach — w zależności od umiejętności osoby przeprowadzającej audyt oraz skomplikowania audyt może być bardzo rozbudowany i poruszać wiele elementów, często kluczowych z perspektywy biznesu internetowego.
2. Analiza linków zewnętrznych prowadzących do strony
Ważnym elementem audytu jest link building. Jest on jednym z najważniejszych czynników wpływających na pozycjonowanie naszej witryny. W moim audycie z pewnością znajdziesz ten element. Dzięki audytowi dowiesz się, czy linki zewnętrzne umieszczane są na odpowiednich stronach, czy strony te mają odpowiednią renomę oraz, czy link building w obecnej formie jest poprawnie prowadzony. Wbrew pozorom zdobywanie linków zewnętrznych musi odbywać się jak najbardziej naturalnie. Audyt z pewnością da zatem odpowiedzi na temat linkowana witryny w sieci. Pozwoli to też określić czy dotychczasowe działania mają określony sens i nie zaszkodzą twojej witrynie.
3. Analiza analityki znajdującej się na stronie
Jednym z ciekawszych elementów, jakie sprawdzam podczas takiego audytu, jest analiza analityki znajdującej się na naszej stronie. Narzędzia analityczne są ważne, gdyż dostarczają nam wielu danych odnośnie do witryny czy sposobu jej funkcjonowania. Jeśli nie działa poprawnie, możemy dzięki analityce wyciągać odpowiedni wnioski i wprowadzać odpowiednie zmiany. Analiza pozwala na uzyskanie informacji, które produkty najlepiej się sprzedają w stosunku do kosztów reklamowych, albo też czego szukają i jak poruszają się użytkownicy na stronie internetowej. Jeżeli strona nie zawiera poprawnej analityki — rekomenduje zmiany z możliwością jej wdrożenia.
4. Analiza treści i potencjału
Kolejnym elementem sprawdzanym podczas mojego audytu SEO jest treść. Jest ona jednym z kluczowych czynników, jakie wpływają na pozycję naszej witryny w Google. Wyszukiwarka posiada liczne algorytmy, które oceniają jakość tekstu, jego formatowanie, słowa kluczowe itp. Audyt sprawdza zatem, czy treści na naszej stronie są odpowiednio zoptymalizowane obrazy, czy teksty są poprawne i unikalne, szczególnie w kwestii „thin contentu”. Wbrew pozorom istnieje wiele elementów, na które trzeba zwrócić uwagę i które często umykają nam podczas tworzenia treści. W audycie znajdą się propozycje, o jakie treści należy rozbudować stronę internetową, co pozwoli na przyciągnięcie większego ruchu organicznego.
5. Gotowy plan tekstowy na dalsze miesiące
W raporcie, który otrzymasz po wykonaniu audytu SEO, z pewnością znajdzie się wiele wskazówek oraz plan na najbliższe miesiące. Na podstawie zebranych danych, podpowiem, w jakim kierunku masz rozwijać swoją witrynę. Jest to bardzo korzystna podpowiedź, gdyż samodzielnie nie będziesz wiedzieć, czy kontynuować pewne praktyki, czy może wręcz przeciwnie porzucić je i wprowadzić nowy styl pozycjonowania.
Czy warto zamówić audyt SEO?
Zdecydowanie tak! Audyt pod kątem SEO jest doskonałym pomysłem i posiada wiele korzyści. Z pewnością dzięki niemu dowiesz się, jak swoje działania pozycjonerskie przeprowadza obecna agencja czy freelancerzy. Poprzez audyt możesz zatem sprawdzić, czy twoje pieniądze zostały wydane efektywnie, a agencja pozycjonująca witrynę wywiązuje się ze swojego zadania. Ocena pozycjonowania zatem będzie bardzo przydatna.
Jest to ważne, gdyż trendy zmienia się niezwykle szybko i aby walczyć o najwyższe pozycje w wyszukiwarce na bieżąco musimy wprowadzać pewne zmiany. Audyt zdecydowanie warto przeprowadzać, gdy planujemy kupić sklep internetowy lub witrynę i nie wiemy, jaki jest jej stan. Pomoże to w przyszłym pozycjonowaniu albo też uchronić przed zainwestowaniem pieniędzy w domenę z negatywną historią! Z audytu warto również skorzystać na etapie tworzenia witryny, aby sprawdzić, czy została odpowiednio przygotowana — jest to szczególnie ważne, bo po odbiorze strony od firmy IT zmiany mogą okazać się płatne lub niemożliwe do wykonania!
Możemy też go wykonać, gdy wprowadziliśmy znaczące zmiany w witrynie lub w pozycjonowaniu, aby sprawdzić, czy przyniosły zamierzony skutek. Moim zdaniem audyt SEO powinien być wykonywany obowiązkowo, gdy masz podpisaną usługę pozycjonowania w jakiejkolwiek firmie — w celu sprawdzenia tego, czy twoje pieniądze są odpowiednio inwestowane w poprawę ruchu organicznego.
Ile kosztuje audyt SEO?
Audyt SEO to koszt od kilkuset złotych nawet do kilku tysięcy. Ostateczna cena audytu zależeć będzie od zakresu prac, renomy specjalisty, wielkości strony internetowej czy poziomu dokładności audytu. W cenie kilkuset złotych możemy liczyć na wykonanie solidnego audytu przez profesjonalistę, która dostarczy nam informacji o naszym serwisie. Jeżeli jesteś zainteresowany taką usługą — zapraszam do kontaktu poniżej :).
Audyt SEOSkontaktuj się ze mną
Darmowe i automatyczne audyty a płatny audyt — różnice
Na rynku istnieją darmowe i automatyczne audyty oraz te płatne. Wiele osób może zastanawiać się, dlaczego masz płacić za audyt, skoro możesz wykonać go za darmo — automatycznie. Odpowiedź jest na to bardzo prosta. Audyty darmowe wykonywane są automatycznie poprzez sprawdzenie witryny robotem i dotyczą zazwyczaj jednego podanego adresu URL — a nie tysięcy czy setek. Audyt płatny wykonują żywe osoby — najczęściej specjaliści. Automatyczny audyt nie interpretuje otrzymanych danych, przez co może oznaczać na witrynie zbyt dużą ilość fotografii w przypadku gdy jest to np. portfolio — czego nigdy nie zrobi żywy człowiek. Audyt darmowy wykonywany przez roboty jest ustandaryzowany taki sam niezależnie od technologii witryny jej przeznaczenia czy zawartości. Żywe osoby na podstawie danych potrafią wysnuwać wnioski, które będą różne dla różnych stron — automaty udzielają jedynie ogólnej odpowiedzi, która akurat dla naszej witryny może nie być trafna.
Audyt audytowi nierówny!
Elementem, na który warto zwrócić uwagę, jest rodzaj audytu, który zamawiamy. Każdy audyt będzie nieco inny i warto świadomie wybrać jego rodzaj. Jeśli zależy nam na największej jakości dokładności, warto wybierać audyty płatne, które często zawierają analizę strony pod kątem kodu i struktury, dodatkową zawierają informacje na temat jakości copywritingu, czy linkowania. Niezależnie od wyboru warto porównać cenę audytu i zakres prac, jaki oferuje dana marka z ofertami innych firm. Czasami może okazać się, że niektóre firmy w podobnej cenie oferują np. znacznie więcej niż konkurencja.