Laptop

Analiza konkurencji SEO (Widoczność w Google)— Jak ją wykonać?

Korzystanie z narzędzia Marketing Miner do skutecznej analizy SEO konkurencji

Ostatnio zaktualizowany:

Bez względu na to, czy prowadzisz biznes online, czy offline, niezwykle ważne jest nie tylko przeprowadzanie analizy swojej strony internetowej, ale także strony konkurencji. Tego typu działanie pozwala ocenić efektywność własnych strategii marketingowych oraz sprawdzić, czy usługi SEO, które powierzono specjalistom lub agencjom, są realizowane rzetelnie.

Dokonując analizy widoczności SEO, zyskasz informacje, które frazy kluczowe sprawiają, że sklepy z Twojej branży pojawiają się w wynikach wyszukiwania i które z nich generują największy ruch. Ta analiza to nie tylko badanie organicznego ruchu z wyników wyszukiwarek! Jeśli sklep prowadzi kampanię reklamową PPC, taką jak Google AdWords, uzyskasz również listę fraz kluczowych, na które skupia się ich reklama! Jest to bardzo cenne źródło informacji, ponieważ jeżeli sklep inwestuje w określone płatne frazy kluczowe, najprawdopodobniej przynosi im to zyski.

Porównując strony za pomocą narzędzi SEO, można zaoszczędzić czas, pieniądze oraz przyspieszyć implementację konkretnych działań, takich jak strategia content marketingu dla Twojej witryny czy sklepu.

W tym artykule, krok po kroku, pokazuję Ci, jak przeprowadzić taką analizę, na co zwrócić uwagę, jakie wnioski wyciągnąć z obserwacji konkurencji. Używam do tego narzędzia marketingminer.com, które umożliwia szybką i kompleksową analizę widoczności konkurencji w różnych wyszukiwarkach – takich jak Google, Seznam i inne.

Analiza widocznośći SEO w serwisie Marketingminer.com
Marketingminer.com

Marketingminer.com oferuje darmową rejestrację, która pozwala na wykonanie 10 zapytań o strony konkurencji. Najtańszy płatny pakiet, dający dostęp do większej ilości danych, kosztuje 29 dolarów miesięcznie.

W tym poradniku będę głównie pracować na swojej witrynie internetowej, ale czasem przedstawię także dane z innej strony, aby dostarczyć Ci jak najwięcej informacji. Dzięki temu będziesz mógł przeprowadzić dokładny audyt i analizę dla swojej strony czy sklepu internetowego.

Krok pierwszy — Sprawdzenie widoczności swojej strony www

Po pomyślnej rejestracji, na stronie głównej serwisu wpisz adres swojej domeny w polu insert keyword, domain or URL. Po wpisaniu domeny, zobaczysz wyniki widoczności i wykres z ostatnich sześciu miesięcy.

Wykres widoczności witryny internetowej
Wykres widoczności witryny internetowej w marketingminer.com

Wykres pokazuje całkowity ruch, który trafia na daną domenę w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Na jego podstawie szybko zrozumiesz, czy widoczność Twojej strony internetowej rośnie, czy maleje!

Poniżej znajduje się kolejny wykres, tym razem z podziałem ruchu na różne kanały, takie jak ruch płatny czy organiczny.

Kanały ruchu witryny www
Podział ruchu trafiającego na witryne

Na mojej stronie widoczny jest tylko ruch organiczny, ponieważ nie korzystam z dodatkowych form reklamy. 98% użytkowników trafia na stronę z wyników wyszukiwarki, 1,72% pochodzi z sekcji zdjęć Google, natomiast 0,34% to wyniki z tzw. Feature Snippet, krótkiego opisu na szczycie wyników wyszukiwania.

⚠️ Pamiętaj, że Marketingminer.com jest narzędziem zewnętrznym, niepowiązanym z Google, więc dane mogą nie pokrywać się z tymi z Google Search Console czy Google Analytics!

Poniżej prezentuję rozkład ruchu dla innej, większej strony – Ceneo.pl. Tutaj widoczna jest już większa dywersyfikacja – 6,5% użytkowników pochodzi z płatnych wyników reklamowych (Google AdWords).

Analiza widoczności SEO - ceneo.pl
Analiza widoczności SEO – ceneo.pl

Przewijając stronę, otrzymasz informacje o konkretnych frazach kluczowych, które wyświetlają Twoją stronę w wyszukiwarce.

Frazy kluczowe w Google

Według narzędzia, na moją stronę internetową trafia 22 tysiące użytkowników korzystających z 3845 fraz kluczowych. Poniżej wyjaśnienie poszczególnych kolumn:

  1. Fraza kluczowa (Keyword) – jest to dokładna fraza, którą internauci wpisują w Google. W przypadku mojej strony jest to pobieranie z yt
  2. Rodzaj ruchu (SERP Feature type) – jest to kanał ruchu, w którym wyświetla się fraza kluczowa.
    1. Organic — ruch bezpłatny pochodzący z SERP
    2. Paid — ruch płatny (kampania reklamowa AdWords)
    3. Shopping Ads — ruch płatny (kampania reklamowa Google Shopping — reklama produktów)
    4. Images, Featured Snippet, Videos — są to różne typy ruchu organicznego, które Google wyświetla obok wyników tekstowych (filmy, zdjęcia, panel wiedzy itd.).
  1. Estymowany ruch (Estimated Traffic) – jest to szacowana liczba użytkowników, którzy trafiają na Twoją stronę za pomocą tej frazy kluczowej.
  2. Liczba miesięcznych wyszukań (Search Volume) – jest to liczba razy, ile fraza kluczowa jest wpisywana w wyszukiwarkę Google.
  3. Pozycja (Position) – miejsce, na którym wyświetla się Twoja strona na frazę kluczową — ta kolumna uwzględnia tylko ruch bezpłatny (organiczny).
  4. Łączna pozycja (Total Position) – jest to pozycja w wyszukiwarce po zsumowaniu wszystkich wyników — również tych płatnych. Jeżeli na frazę kluczową promują się w PPC dwie strony, a organicznie jesteś na 1 miejscu, to łączna pozycja wynosi 3.
  5. Adres URL (Landing Page) – to podstrona serwisu, która wyświetla się na daną frazę kluczową.
  6. Dodatki SERP (SERP Extension) – to dodatkowe media, informacje wyświetlające się na daną frazę kluczową (snippet wiedzy, filmy wideo, obrazki, wyniki płatne).
  7. Eksport do pliku (Export) — przycisk umożliwiający eksport do pliku w formacie CSV.

Dane te pokrywają się z danymi z wyszukiwarki Google. Wpisując daną frazę kluczową „pobieranie z yt”, moja strona znajduje się na 1 miejscu 3 strony wyszukiwarki, czyli na 21 miejscu, jak prawidłowo informuje narzędzie marketingminer.com.

Krok drugi — podział widoczności witryny — co daje nam najwięcej ruchu?

W pierwszym kroku wytłumaczyłem kluczowe informacje, które wyświetla narzędzie marketingminer.com na widoku domyślnym (Search Visibility) dotyczącym danej witryny.

Aby jednak dokładnie przeanalizować swoją lub witrynę konkurencji, musisz zgłębić narzędzie, zwłaszcza menu po lewej stronie. Widok po lewej stronie zawiera następujące sekcje:

Widoczność organiczna (Search Visibility) – jest to widok domyślny, przedstawiony w pierwszym kroku, zawierający podsumowanie danych z wykresami.

Najlepsze podstrony (Top pages) – jest to widok z najlepszymi stronami Twojej witryny — które podstrony, np. produkty, artykuły, generują najwięcej użytkowników. Możesz wejść na stronę konkurencji i zobaczyć podstrony, np. artykuły blogowe, które generują najwięcej ruchu… i napisz coś podobnego u siebie!

  1. Adres URL podstrony (Landing Page)
  2. Szacowany ruch danej podstrony (Estimated Traffic)
  3. Łączna suma wyszukań fraz kluczowych (Total Search Volume)
  4. Liczba fraz kluczowych (Keyword Count)
  5. Średnia pozycja w wyszukiwarce (Average Position)
  6. Najważniejsza fraza kluczowa subdomeny (Top Keyword)

Jeżeli strona twojej konkurencji jest oparta na subdomenach, ta sekcja pozwoli określić, która z nich ma największy ruch.

Kanibalizacja (Cannibalization) – sytuacja, w której widoczne są treści podobne lub duplikowane. Kanibalizacja ma miejsce, gdy dwie lub więcej podstron twojego serwisu wyświetlają się pod tą samą frazą kluczową.

Kanibalizacja

Kanibalizacja może wpływać negatywnie na pozycję podstrony pod konkretną frazą kluczową, co jest znanym problemem zwanym tzw. Google Dance. Pojawiają się wówczas także problemy z pozycjonowaniem i link-buildingiem. Warto zatem przyjrzeć się tej kwestii, a także strukturze produktów lub artykułów na twojej stronie.

  1. Fraza kluczowa (Keyword).
  2. Liczba wyszukań (Search Volume) – miesięczna liczba wyszukiwań danej frazy kluczowej w Google.
  3. Podstrony wyświetlające się pod tą samą frazą kluczową (Number of Landing Page) – adresy URL podstron twojego serwisu.
  4. Najpopularniejsza podstrona (Most Visible Landing Page).
  5. Adres URL podstrony 1 (Landing Page)
  6. Adres URL podstrony 2
  7. Pozycja w wyszukiwarce Google (Best Position)

Na mojej stronie występują artykuły, które konkurują ze sobą pod te same frazy kluczowe.
Konkurencyjne domeny (Competing domains) – to bardzo ważna sekcja, która na podstawie widoczności twojej witryny pokazuje, kto są twoi konkurenci — czyli strony, które wyświetlają się pod te same frazy kluczowe.

analiza domen konkurencji w internecie
Analiza konkurencji SEO

Ta sekcja jest kluczowa przy szybkiej analizie konkurencji!

  1. Domena (Domain)
  2. Wspólne frazy kluczowe (Shared keywords) – Frazy kluczowe, na które wyświetla się twoja strona oraz wybrana strona konkurencji.
  3. Współczynnik konkurencyjności (Competition level) – jest to stosunek całej widoczności domeny do wspólnych fraz kluczowych. Mój blog posiada dużo, bardzo różnorodnych tematów — nie skupiam się na jednej dziedzinie, dlatego ten współczynnik jest bardzo niski. W przypadku sklepów internetowych jest on o wiele wyższy.

Strony konkurencyjne posiadają niewiele podobnych fraz kluczowych, jednak ta wiedza pozwoli mi na dalsze szukanie np. tematów na mojego bloga na podstawie widoczności najbardziej podobnych domen.

⚠️Konkurencja tu wyświetlona niekoniecznie musi być twoją konkurencją w rzeczywistości! Istnieją duże serwisy grupujące produkty jak ceneo.pl, czy handlowe jak allegro.pl. Są one konkurencją tylko na podstawie wyświetlania pod tych samych fraz kluczowych.

Konkurencyjne podstrony (Competing pages) – podobnie jak wyżej, ale dotyczy to poszczególnych podstron serwisu — np. pojedynczego produktu lub artykułu blogowego.

Konkurencja na podstawie adresów URL
Konkurencja na podstawie adresów URL
  1. Adres URL podstrony (Landing Page)
  2. Wspólne frazy kluczowe (Shared keywords) – to są wspólne frazy kluczowe adresu URL.
  3. Współczynnik konkurencyjności (Competition level) – to jest podział widoczności konkretnej podstrony na twoje frazy kluczowe.

Braki w treści (Content Gap) – ta sekcja wyświetli frazy kluczowe podanych adresów URL konkurencji na twojej stronie. Powinieneś skorzystać z sekcji competition domains pokazanej wyżej.

Narzędzie pokazuje frazy kluczowe oraz pozycje poszczególnych stron konkurencji. Na powyższym zdjęciu widać, że moja strona ma pozycje 100+ (5), co w 99% przypadków oznacza, że w ogóle nie mam treści na tę frazę kluczową. Jest to potencjalny ruch, który mogę uwzględnić w strategii content marketingowej, aby zwiększyć widoczność mojej witryny i tym samym przyciągnąć podobny ruch jak moja konkurencja.

Krok trzeci — czyli zbierasz wszystko razem!

W dwóch poprzednich etapach wyjaśniłem, jak odczytywać narzędzie i na co zwrócić uwagę. Teraz przyszedł czas na etap podsumowania, organizacji wyników i planu, który pozwoli ci przejąć ruch konkurencji.
Przede wszystkim musisz określić, co chcesz poprawić – np. układ kategorii w swoim sklepie lub artykuły na blogu.

Posłużę się kolejnym przykładem. Jeśli twój sklep internetowy sprzedaje elektronikę i komputery, wystarczy, że wpiszesz w Google „Sklep komputerowy”. Pojawi się 10 najlepszych wyników według wyszukiwarki.

sklep komputerowy w wyszukiwarce
Wyniki dla frazy kluczowej „sklep komputerowy”

Te domeny są najpopularniejsze dla tej frazy kluczowej, a są to duże sklepy internetowe, które mają dużą widoczność. A duża widoczność oznacza duży potencjał do sprawdzenia dla ciebie.

Wystarczy, że wpiszesz do Google swoją kategorię w sklepie i sprawdzisz konkurencję. Na przykład posłużę się komputronik.pl.

Widoczność sklepu komputronik.pl

Wpisujesz adres URL w narzędziu marketingminer.com i otrzymujesz podgląd wyników naszej konkurencji.

Widok Search Visibility jest oknem grupującym wszystkie dane oraz dane historyczne na temat tej witryny. Dlatego musisz przejść do Top Pages, aby sprawdzić dokładnie, które strony generują dla tej domeny największy ruch.

Teraz, w zależności od tego, co Cię interesuje, możesz wyfiltrować ruch tej domeny na poszczególne kategorie.

najpopularniejsze podstrony komputronik
Najpopularniejsze adresy URL w domenie komputronik.pl

Zauważ, że strona posiada foldery, które dzielą stronę w zależności od tego, co znajdziesz na konkretnym adresie URL.

Teraz możesz wyfiltrować ruch pod konkretną kategorię. Wystarczy, że skopiujesz adres folderu – w tym wypadku https://www.komputronik.pl/category/ i wybierzesz prefiks w opcjach u góry ekranu, jak na poniższym zdjęciu.

Filtrowanie po folderze witryny - prefix
Filtrowanie po folderze witryny (prefix)

Otrzymujesz wyfiltrowane wyniki ruchu na kategorie sklepu.

Analiza strony komputronik.pl SEO
Najpopularniejsze kategorie strony komputronik.pl

Co Ci dają takie dane? Na podstawie takich danych możesz przygotować nową strukturę menu, kategorii i podkategorii, co da Ci szansę na poprawę twojej widoczności w wyszukiwarce.

Narzędzie również umożliwia przejście do konkretnego adresu URL oraz ich fraz kluczowych. Wystarczy, że w kolumnie Keyword Count przejdziesz na wybrany wiersz. Po kliknięciu zostaniesz przekierowany do strony, gdzie znajdziesz wszystkie frazy kluczowe konkretnej kategorii. Teraz zaznaczasz tylko ruch organiczny (Organic).

Filtrowanie ruchu tylko po widoczności organicznej SEO
Filtrowanie ruchu tylko po widoczności organicznej SEO

Następnie zjeżdżając niżej, dostaniesz dokładną listę fraz kluczowych, pod które możesz zoptymalizować tę kategorię w swoim sklepie komputerowym m.in zlecić tekst dla copywritera z frazami kluczowymi.

Frazy kluczowe komputronik
Frazy kluczowe, które posiada tylko podany wyżej prefix /category/ domeny

Zwróć uwagę na pozycje fraz kluczowych — te najwyżej oznaczają nie tylko dobrze wypozycjonowane kategorię, ale również trafienie w intencje użytkownika tzw. search intent. Przykładem może być wynik tanie laptopy — strona posiada 19 pozycję, gdy reszta jest pomiędzy 1-8 miejscem. Moim zdaniem, jako specjalisty SEO – w tym wypadku opłacalne jest stworzenie specjalnej kategorii lub indeksowanego filtru pod tą frazę, co powinno (ale nie musi!) poprawić jej pozycję.

Analogicznie, możesz sprawdzić widoczność treści blogowych SEO, tak by zaplanować kampanię content marketingową i przyciągnąć jeszcze więcej użytkowników zainteresowanych elektroniką i komputerami.

Widoczność SEO artykułów strony komputronik.pl
Widoczność SEO artykułów strony komputronik.pl

Jak widać na powyższym zdjęciu — artykułów blogowych, które posiadają ruch jest 1061 w narzędziu marketingminer.com. Dzięki możliwemu eksportowi. Możesz wyeksportować je do pliku CSV. W zależności od ilości rekordów kosztuje to różną wartość kredytów w narzędziu.

Eksport widocznosci SEO do pliku

W Excelu możesz następnie filtrować adresy URL z konkretnym wyrazem np. Słowem „ranking”.

Eksport danych do pliku CSV
Eksport danych do pliku CSV

Następnie możesz sprawdzać dla każdego z artykułów frazy kluczowe, i stworzyć własny rankingi na swoją stronę www!

Więcej funkcji oraz możliwości

Narzędzie marketingminer.com pozwala na wykonanie szybkiego i skutecznego audytu konkurencji oraz stworzenie własnej strategii na rozbudowę ruchu na twojej witrynie internetowej. A nie jest to wszystko, co oferuję.

W artykule skupiłem się tylko na wykonaniu audytu, jednak narzędzie posiada również wyszukiwarkę fraz kluczowych oraz umożliwia monitorowanie konkretnych fraz. Jest to szczególnie ważne, gdy masz wykupioną usługę pozycjonowania za efekt i chcesz sam, niezależnie monitorować wyniki, za które płacisz.

Bogata liczba fraz kluczowych w narzędziu oraz dodatkowe możliwości (frazy kluczowe jako pytania, nowe frazy oraz frazy trendujące)

Czy warto? Sam się musisz przekonać.

Jeżeli planujesz sam wykonywać swoje działania marketingowe lub sprawdzić firmę SEO to warto zainteresować się tym narzędziem.

Możliwe jest bezpłatne, limitowane sprawdzenie konkretnej strony konkurencji, a często sam wykres historyczny już pozwoli Ci określić czy działania marketingowe, za które płacisz, jest realizowane prawidłowo.

Dodatkowo marketingminer.com nie wiąże Cię umową czasową — możesz wykupić konkretną kwotę kredytów, dzięki którym pobierzesz dane i zaplanujesz strategie, dlatego jest to dobre rozwiązanie, gdy budujesz ruch i chcesz osiągnąć sukces w branży e-commerce lub blogowej.

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.